لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

«لانتوری» هم بعد از «اژدها» وارد شد: چهار فیلم ایرانی در برلیناله


نوید محمدزاده و باران کوثری در فیلم «لانتوری»
نوید محمدزاده و باران کوثری در فیلم «لانتوری»

پس از انتشار این خبر که فیلم «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی در بخش مسابقه جشنواره برلین ۲۰۱۶ حضور دارد،‌ روز سه‌شنبه، ۲۲ دی، برخی منابع خبری از حضور فیلم «لانتوری»‌ ساخته رضا درمیشیان در بخش پانورامای این جشنواره خبر دادند.

شصت و ششمین دوره جشنواره برلین از ۲۲ بهمن امسال، یک ماه دیگر، آغاز به کار می‌کند و خبرها حکایت از حضور چهار فیلم ایرانی در این دوره از جشنواره دارد.

بنا بر گزارش‌ها، فیلم‌های «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی در بخش مسابقه، «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان در بخش پانوراما، «والدراما» ساخته عباس امینی و مستند «رویای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی در بخش جنبی این جشنواره (Generation) به نمایش درخواهند آمد.

«اژدها وارد می‌شود»‌ عنوان پنجمین فیلم سینمایی مانی حقیقی است که بنا بر اعلام سایت رسمی برلیناله، امسال در بخش مسابقه این جشنواره حضور خواهد داشت، فیلمی که برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر امسال نیز انتخاب شده اما گویا بنا به دلایلی مشکلاتی بر سر نمایش این فیلم در ایران وجود دارد.

به نوشته برخی سایت‌ها در ایران، حضور مسعود بهنود، روزنامه‌نگار ایرانی ساکن لندن، در بخش‌هایی از این فیلم، با مخالفت مسئولان سینمایی وزارت ارشاد مواجه شده است.

نمایی از فیلم «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی
نمایی از فیلم «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی

مانی حقیقی روز دوشنبه ۲۱ دی‌ماه در گفت‌گو با ایسنا در مورد خبرهایی مبنی بر ایرادات وزارت ارشاد به فیلمش گفت: «تا این لحظه من هیچ واکنشی از بخش ممیزی وزارت ارشاد دریافت نکرده‌ام، البته معنی آن نیست که دریافت هم نخواهم کرد، اما هیئت بازبینی فعلا هیچ نظری نداده و قطعا واکنش بعدی من، به این نظرها بستگی خواهد داشت.»

در همین زمینه وب‌سایت «مشرق‌نیوز» روز ۲۰ دی‌ماه در یادداشتی در مورد فیلم مانی حقیقی نوشت: «در یک فیلم دیگر کارگردان به شرح ماجرایی در گذشته پرداخته. ماجرایی که هیچ ربطی به سیاست ندارد اما از اقبال بد، یکی از شاهدانی که در آن ماجرا نقش جدی داشته مسعود بهنود بوده و کارگردان هم مصاحبه‌ای کوتاه با او ترتیب داده است؛ مصاحبه‌ای که نه سیاسی است، نه چهره مثبتی از بهنود ارائه می‌دهد و نه هیچ چیز دیگر. که صرفا استفاده از یک شاهد است برای شرح یک واقعه.»

در خلاصه داستان «اژدها وارد می‌شود» که از سوی گروه تولید این فیلم منتشر شده آمده است: «دوم بهمن‌ماه ۱۳۴۳، یک شورولت ایمپالا نارنجی‌رنگ از قبرستانی می‌گذرد و به سمت کشتی به خاک نشسته‌ای می‌راند. داخل کشتی یک زندانی سیاسی تبعیدی حلق‌آویز شده است و روی دیوارهای کشتی خاطرات روزانه‌اش را نوشته بود. آیا این نوشته‌ها به کارآگاه بابک حفیظی کمک خواهد کرد تا بفهمد چرا سال‌هاست که هیچ مرده‌ای در این قبرستان دفن نشده است...»

اما دیگر فیلم ایرانی جشنواره برلین امسال تازه‌ترین ساخته رضا درمیشیان بعد از فیلم جنجالی او «عصبانی نیستم» ‌است.

روزنامه سینما چاپ ایران روز سه‌شنبه ۲۲ دی‌ماه در صفحه نخست خود از حضور فیلم «لانتوری» در بخش پانورامای جشنواره برلین خبر داد.

فیلمی که مریم پالیزبان به همراه دو بازیگر فیلم قبلی درمیشیان یعنی نوید محمدزاده و باران کوثری در آن بازی می‌کنند و به نوشته برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها، ماجرایش به مسئله زورگیری و اسیدپاشی در ایران مربوط می‌شود.

فیلم «عصبانی نیستم» درمیشیان هم سال ۹۲ در بخش پانورامای جشنواره برلین حضور داشت، ولی هیچ گاه امکان اکران عمومی در ایران پیدا نکرد.

۱۵ فیلم در بخش مسابقه برلین ۶۶

روز دوشنبه اسامی ۹ فیلم سینمایی دیگر نیز برای بخش مسابقه جشنواره برلین ۲۰۱۶ اعلام شد تا تعداد آثار این بخش به ۱۵ فیلم برسد.

جشنواره امسال با فیلم «درود بر سزار» ساخته برادران کوئن در بخش خارج از مسابقه آغاز خواهد شد.

«نامه‌هایی از جنگ» ساخته آیوو ام. فریرا از پرتغال، مستند «آتش در دریا» ساخته جیان فرانکو رزی از ایتالیا و فرانسه، «لالایی برای راز غمناک» ساخته لاو دیاز از فیلیپین و سنگاپور، «اشتراکی» ساخته توماس وینتربرگ از دانمارک و سوئد، «چیزهای در راه» ساخته میا هنسن-لاو از فرانسه و آلمان، «۱۷ ساله بودن» ساخته آندره تشینه از فرانسه، «مرگ در سارایوو» ساخته دانیس تانوویچ از فرانسه و بوسنی و هرزگوین، «ایالات متحده عشق» ساخته توماس واسیلوسکی از لهستان و سوئد از جمله آثاری هستند که در بخش مسابقه شصت و ششمین جشنواره برلین به نمایش درخواهند آمد.

مریل استریپ، بازیگر سرشناس آمریکایی، امسال ریاست گروه داوران این جشنواره را بر عهده دارد.

سال گذشته «تاکسی» ساخته جعفر پناهی نماینده ایران در بخش مسابقه جشنواره برلین بود و خرس طلای بهترین فیلم را به دست آورد.

XS
SM
MD
LG