لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

رای منفی مجلس به برگزاری سراسری انتخابات الکترونیکی در ایران


دهمین انتخابات مجلس و پنجمین انتخابات خبرگان روز هفتم اسفند امسال برگزار خواهد شد
دهمین انتخابات مجلس و پنجمین انتخابات خبرگان روز هفتم اسفند امسال برگزار خواهد شد

نمایندگان مجلس ایران با حذف «مواد مربوط به رای‌گیری الکترونیکی از قانون انتخابات» روز سه‌شنبه، ۲۲ دی‌ماه، به برگزار نشدن سراسری انتخابات پیش‌رو به صورت الکترونیکی رای دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز سه‌شنبه ایرادهای شورای نگهبان به طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» را بررسی کردند.

در این جلسه، نمایندگان به خاطر این که «قادر به رفع ایرادات شورای نگهبان» در مورد برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی «نبودند»، به حذف برخی مواد الحاقی از این طرح رای مثبت دادند.

این مواد مربوط به نحوه برگزاری انتخابات الکترونیکی و رای‌گیری الکترونیکی بود که از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی حذف شد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز ۳۰ آذرماه سال جاری شرایط انتخابات الکترونیکی، نحوه شمارش آرا و نحوه برخورد با اختلالات انتخابات الکترونیکی را تعیین کرده بودند.

نمایندگان در آن جلسه ایرادهای شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را رفع کرده و با الحاق چند ماده به این طرح موافقت کردند.

برگزاری انتخابات الکترونیکی تنها در چند استان

به گفته سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس،حذف مواد مربوط به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی به معنای منتفی شدن این موضوع نیست و انتخابات امسال همچون دوره قبل به صورت الکترونیکی در برخی از استان‌ها برگزار خواهد شد.

عباس زارع زاده روز سه‌شنبه پس از برگزاری جلسه علنی مجلس به ایسنا گفت:‌ «حذف مواد مربوط به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی دلیلی بر عدم برگزاری انتخابات به این شیوه نیست؛ ما می‌خواستیم با تعیین ضوابط و شرایطی انتخابات الکترونیکی را ضابطه‌مند کنیم که این اتفاق رخ نداد.»

این نماینده مجلس با بیان این که انتخابات همچون دوره قبل به دو صورت الکترونیکی و تعرفه [برگه رای] برگزار می‌شود، گفت:‌ «دولت طبق ماده واحده قانونی ملزم به برگزاری انتخابات الکترونیکی است؛ می‌خواستیم انجام این روال به صورت قانونمند باشد تا اگر اتفاقی افتاد بتوانند به قانون مستند کنند که این مواد به دلیل وجود ابهامات حذف شد.»

به گفته سخنگوی کمیسیون شوراها، «اگر این قانون به تصویب می‌رسید انتخابات به صورت الکترونیکی در کل کشور برگزار می‌شد اما به دلیل مصوب نشدن آن، انتخابات در چند استان به صورت الکترونیکی و در سایر نقاط کشور با تعرفه کاغذی برگزار می‌شود.»

پیشتر قائم مقام وزیر کشور ایران از «معرفی دستگاه اخذ رای الکترونیکی» خبر داده و تاکید کرده بود که انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در ۹ کلان‌شهر و «تعدادی از شهر‌ها»ی ایران به شکل «تمام الکترونیکی» برگزار می‌شود.

به گفته حسینعلی امیری، برای برگزاری انتخابات به صورت «تمام الکترونیکی» در همه شهر‌ها ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است، ولی «به علت محدودیت منابع، تامین آن در شرایط فعلی ممکن نبود».

هیئت دولت ایران در خردادماه گذشته طرح اجرای الکترونیکی دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات خبرگان رهبری را تصویب کرد.

در همین حال قائم مقام وزیر کشور پیش از این خبر داده بود که در صورت موافقت شورای نگهبان انتخابات در شهرهای تهران، کرمانشاه، شیراز، مشهد، قم، اصفهان، اهواز، تبریز، کرج و چند حوزه دیگر به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات خبرگان رهبری روز هفتم اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG