لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۴

آلمان در پی حملات شهر کلن قوانین اخراج خارجی‌ها را «تسهیل می‌کند»


راهپیمایی گروه پگیدا در شهر لایپزیک علیه اتفاقات سال نو در شهر کلن
راهپیمایی گروه پگیدا در شهر لایپزیک علیه اتفاقات سال نو در شهر کلن

به دنبال اعتراض افکار عمومی آلمان به حملاتی که در جشن شب سال نو در شهر کلن روی داد، دولت این کشور قوانین مربوط به اخراج خارجیانی که مرتکب خلاف می‌شوند را تسهیل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس آلمان می‌گوید در مجموع ۵۵۳ شکایت در مورد حملاتی که در آن شب روی داده دریافت کرده است، از این تعداد حدود ۴۵ درصد حملات و آزارهای جنسی زنان بوده و اکثر خلافکاران که مرتکب این اعمال شده‌اند، اتباع خارجی هستند.

طبق قوانین فعلی آلمان دراکثر موارد وقتی یک پناهجو و متقاضی پناهندگی مرتکب خلاف می‌شود او را اخراج نمی‌کنند چون خطری که این افراد در کشور زادگاه خود با آن روبرو هستند ممکن است از دلایل اخراج آن‌ها از آلمان جدی‌تر تلقی شود.

توماس د مایزیره وزیر کشور آلمان روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در برلین گفت: «براساس پیش نویس این طرح موانع مربوط به استرداد و اخراج خارجیانی که مرتکب جرم می‌شوند کمتر خواهد شد».

طبق این طرح که باید توسط هیات دولت و بعد پارلمان آلمان تصویب شود، حتی حکم زندان تعلیقی در مورد افرادی که جرم آن‌ها ثابت شود برای اخراج آن‌ها از آلمان کافی خواهد بود. این جرایم عبارتند از قتل نفس، ایجاد جراحت، آزار و حملات جنسی، سرقت خشونت‌آمیز و سرقت مکرر از مغازه‌ها. این طرح جرائم مربوط به جوانان را نیز شامل خواهد شد.

به گفته وزیر کشور آلمان، حکم زندان طولانی‌تر از یک سال احتمال استرداد و اخراج را بیشتر خواهد کرد.

او افزود: «این عکس العمل قاطع ولی منطقی دولت به کسانی است که در کشور ما پناهنده می‌شوند ولی فکر می‌کنند می‌توانند مرتکب هرگونه خلافی شوند بدون اینکه روی حق اقامت آن‌ها در آلمان تاثیر بگذارد».

هایکو ماس وزیر دادگستری آلمان نیز گفت فشار افکار عمومی پس از حملات و آزارهای جنسی که در جشن سال نو در شهر کلن روی داد روی توافق سریع در مورد این طرح تاثیر داشته است.

او افزود: «ما اجرای چنین مقرراتی را به قربانیان این حملات و آزار‌ها مدیون هستیم. در عین حال برای حمایت و حفاظت از حقوق اکثریت پناهجویان بی‌گناهی که ساکن آلمان هستند اجرای این مقررات ضروری است. انصاف نیست که همه پناهجویان را با یک گروه خلافکار و مجرم یکسان تلقی کرد».

وزیر دادگستری آلمان افزود: در قوانین مربوط به جرایم جنسی نیز تغییراتی ایجاد خواهد شد تا از قربانیانی که غافلگیر شده و یا فکر می‌کنند در صورت مقاومت در برابر این آزار‌ها آسیب بیشتری خواهند دید، محافظت بهتری صورت بگیرد.

هایکو ماس گفت: «این موضوع یکی از موارد برجسته‌ای است که در حملات شهر کلن شاهد آن بودیم و قربانیان با یک گله مرد مهاجم روبرو می‌شدند».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس آلمان می‌گوید اکثر مهاجمان در حملات شهر کلن خارجی بوده‌اند و در میان آن‌ها تعدادی پناهجو و متقاضی پناهندگی سیاسی وجود داشته است.

قربانیان این حملات گفته‌اند که ظاهر و چهره اکثر مهاجمان شبیه «اعراب و اهالی شمال آفریقا» بوده است.

حملات و آزارهای جنسی شب سال نو در شهر کلن تنش در مورد موج گسترده ورود مهاجران و پناهجویان به آلمان را تشدید کرده است. در سال ۲۰۱۵ بیش از یک میلیون پناهجو وارد آلمان شدند.

پلیس کلن می‌گوید تاکنون ۲۳ مظنون را شناسایی کرده است. علاوه بر این، پلیس فدرال نیز ۳۲ مظنون دیگر را شناسایی کرده که ۹ نفر از آن‌ها اهل الجزایر هستند.

عبدالمالک سلال نخست وزیر الجزایر روز سه‌شنبه در دیدار خود از آلمان گفت: «ما به عنوان حکومت و از جانب مردم الجزایر می‌گوییم که اگر این موارد ثابت شوند از نظر ما غیرقابل پذیرش‌اند».

اما گذشته از خارجیانی که مرتکب جرم می‌شوند دولت آلمان قصد دارد با تغییر برخی مقررات، آن بخش از مهاجرانی را که واقعا پناهجو نیستند به سرعت از کشور اخراج کند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت در مورد افزایش شمار مهاجران الجزایری که به صورت غیرقانونی وارد آلمان می‌شوند با آقای سلال گفت‌وگو کرده و در مورد افزایش همکاری بین پلیس دو کشور توافقاتی صورت گرفته است.

صدراعظم آلمان افزود به تعداد بسیار کمی از اتباع الجزایر پناهندگی سیاسی داده می‌شود و در مورد اکثر آن‌ها «سیاست استرداد اجرا خواهد شد».

عبدالمالک سلال نیز گفت که دو کشور در سال ۱۹۹۷ در مورد استرداد اتباع الجزایر که غیرقانونی وارد آلمان می‌شوند، توافقی را امضا کرده‌اند.

با وجود این، او تاکید کرد: «باید ثابت شود که این افراد واقعا الجزایری هستند و این ممکن است روند کار را طولانی کند».

یک مقام ارشد پلیس آلمان روز سه‌شنبه گفت به اعتقاد او حملاتی که شب سال نو در کلن و شهرهای دیگر آلمان روی داده به شبکه‌های سازمان یافته خلافکار مرتبط نیست.

رییس بخش جنایی پلیس فدرال آلمان در مصاحبه‌ای افزود: «درست است که این حوادث در جریان جشن سال نو در سایر شهر‌ها نیز اتفاق افتاده است. به اعتقاد من این حملات به نوعی سازمان یافته بودند ولی نه در حد شبکه‌های سازمان یافته و خلافکاران حرفه‌ای که معمولا سلسله مراتب و رهبری خاص خود را دارند».

XS
SM
MD
LG