لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۱

پنتاگون: ایران دو قایق نیروی دریایی آمریکا را در اختیار گرفته است


جزیره فارسی در خلیج فارس
جزیره فارسی در خلیج فارس

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که ایران دو قایق آمریکایی را همراه با ملوانان آنها در اختیار دارد ولی مقام‌های ایالات متحده این اطمینان را از تهران گرفته‌اند که ملوانان همراه با قایق‌هایشان فورا و به سلامت رها خواهند شد.

پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که این قایق‌ها بین کویت و بحرین در حرکت بودند که تماس با آنها قطع شد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اضافه کرده است:« یکی از دو قایق گشت‌زنی ملوانان آمریکایی بین مسیر کویت و بحرین و در نزدیکی جزیره فارسی دچار مشکل فنی می‌شود و تماس آن‌ها با مرکز قطع شده و وارد آب‌های ایران می‌شوند.»

وی اظهار داشت: «ما با ایران در تماس بوده‌ایم و این اطمینان را از آنها گرفته‌ایم که ملوانان همراه با قایق‌هایشان به زودی برگردانده خواهند شد».

خبرگزاری رویترز گزارش داده که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی جان کری، همتای آمریکایی‌اش این اطمینان را داده است.

به گزارش «سی ان ان»، در همین حال یک مقام آمریکایی نیز گفته است، با ملوانانی که در اختیار نیروهای ایران هستند، تماس تلفنی برقرار شده است و قرار است آنها بامداد فردا و با روشن شدن هوا در آب‌ها بین المللی در خلیج فارس آزاد شوند.

بیانیه سپاه

سپاه پاسداران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است: ملوانان امریکایی شامل ۹ مرد و یک زن هستند که «با برخورد اسلامی رزمندگان اسلام منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل به سر می‌برند و درمحل مناسب مستقر شده‌اند.»

براساس بيانيه سپاه این ملوانان امريكايي عصر سه شنبه ساعت ١٦:٣٠ بازداشت شده و پس از دستگيري به جزيره فارسي منتقل شده اند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند این اتفاق در نزدیکی جزیره فارسی که وسط خلیج فارس قرار دارد، رخ داده است. ظاهرا این قایق‌ها با مشکل فنی روبرو شده و مسیر خود را گم کرده بودند. ملوانان این قایق‌ها از سوی نیروی دریایی ایران از آب گرفته شده‌اند.

۱۰ ملوان آمریکایی در این دو قایق بوده‌اند.

جان کری فورا با محمد جواد ظریف تلفنی تماس گرفته و او را در جریان قرار داده است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که آقای کری «شخصا با ظریف درباره این موضوع تماس گرفته تا قضیه حل و فصل شود».

وزیر امور خارجه و وزیر دفاع ایالات متحده ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر به وقت شرق آمریکا از موضوع باخبر شدند. این دو در جلسه‌ای با همتایان فیلیپینی خود به سر می‌بردند.

رویداد روز سه‌شنبه پس از آن رخ می‌دهد که ایران اواخر دسامبر موشکی را برای آزمایش در نزدیکی یک ناو جنگی آمریکایی شلیک کرد.

XS
SM
MD
LG