لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

رئیس‌جمهوری اندونزی: حملات جاکارتا تروریستی بود


نیروهای پلیس در نزدیکی کافه استارباکس
نیروهای پلیس در نزدیکی کافه استارباکس

جاکارتا، پایتخت اندونزی، صبح ۲۴ دی‌ماه محل وقوع چندین انفجار بوده که چند کشته برجای گذاشته است. گزارش‌ها از وقوع تیراندازی در مرکز شهر نیز خبر می‌دهند. پلیس اندونزی تائید کرده است که «بمب» دلیل انفجارهاست.

رئیس‌جمهوری اندونزی ساعاتی پس از گزارش‌های اولیه، این حملات را «تروریستی» عنوان کرد. جوکو ویدودو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت «کشور و ملت ما نباید نگران باشند. ما تسلیم این اقدامات تروریستی نمی‌شویم. امیدوارم مردم آرامش خود را حفظ کنند».

انفجارها و تیراندازی

به گزارش خبرگزاری فرانسه به یکی از ایستگاه‌های پلیس در یکی از خیابان‌های اصلی شهر آسیب رسیده است. یکی از خبرنگاران این خبرگزاری می‌گوید صدای دست‌کم شش انفجار شنیده شده است.

تصاویر و اخبار کوتاهی نیز در شبکه‌های اجتماعی از جمله در توئیتر منتشر شده که اجسادی را در برخی خیابان‌های مرکزی شهر نشان می‌دهد.

دست‌کم چهار نفر کشته شده‌اند که یکی از آنها یک مامور پلیس است.

بنا بر برخی گزارش‌های در برابر یک کافه نیز تیراندازی‌هایی شده‌است و نیروهای ویژه پلیس به محل رفتند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید یکی از انفجارها در یکی از کافه‌های «استارباکس» رخ داده است.

یکی از عکاسان این خبرگزاری می‌گوید شیشه‌های کافه شکسته‌است… کسی بر بام ساختمان است و نیروهای پلیس اسلحه‌های خود را به سویش نشانه رفته‌اند.

پلیس جاکارتا در توئیتر خود گفته است یکی از انفجارها در مقابل یک مرکز خرید به‌نام «سارینا» رخ داده است.

شبکه ان‌دی‌تی‌وی می‌گوید یکی از انفجارها در نزدیکی دفتر سازمان ملل رخ داده است.

نیروهای ارتش به خیابان‌ها آمده‌اند

تنها یک روز پیش از وقوع انفجارهای روز پنج‌شنبه، وب‌سایت روزنامه «نیکه‌ی»، به نقل از دوی فورتونا انور، مشاور رئیس‌جمهوری اندونزی، نقل کرده بود که آن کشور نگران بازگشت شهروندانی‌ست که به گروه موسوم به «حکومت اسلامی» پیوسته‌اند. از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از رئیس سازمان اطلاعات اندونزی می‌گوید مدرکی در دست نیست که گروه موسوم به «حکومت اسلامی» پشت حملات جاکارتا باشد. هنوز مشخص نیست چه کسی یا کسانی در وقوع حملات دست داشته‌اند.

اندونزی ۲۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد که در میان کشورهای اسلامی، پرجمعیت‌ترین به شمار می‌رود. در عین حال میلیون‌ها نفر از شهروندان آن کشور عضو سازمان‌های اسلامی «محمدیه» و «نهضت‌العلما» هستند.

آخرین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی، بمب‌گذاری‌هایی در هتلی در جاکارتا که هدف اصلی آن گردشگران و شهروندان خارجی بود، هفت کشته بر جای گذاشت.

طی سال‌های گذشته شهروندان و نیروهای انتظامی خود اندونزی بودند که به طور عمده هدف حملات گروه‌ها و چهره‌های افراطی قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG