لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

پیشنهاد نواز شریف برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان


نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان (چپ) در دیدار با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران.
نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان (چپ) در دیدار با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران.

نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، که به تهران سفر کرده است روز سه‌شنبه ۲۹ دی در دیدار با حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد میانجی‌گری برای کاهش تنش میان ایران و عربستان را مطرح کرد.

در همین حال، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، برای شرکت در کنفرانس سازمان همکاری اسلامی به منظور بررسی حملات به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران به جده می‌رود.

نخست‌وزیر پاکستان صبح روز سه‌شنبه همراه با راحیل شریف، فرمانده ارتش و برخی دیگر از مقام‌های ارشد این کشور برای گفت‌وگوی یک روزه با حسن روحانی، رییس جمهوری و سایر مقام‌های دولت او وارد تهران شده بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در جریان سفر نخست وزیر پاکستان، درباره تحولات منطقه، تنش میان ایران و عربستان و گسترش روابط اقتصادی دو کشور پس از رفع تحریم‌ها، همچنین مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی در منطقه مذاکره شد.

گزارش‌ها حاکی است که نواز شریف در این سفر پیشنهاد وساطت میان ایران و عربستان را داده است.

نخست‌وزیر پاکستان یک روز پیش از ورودش به تهران با ملک سلمان، پادشاه عربستان، در ریاض گفت‌وگو کرده بود.

ساعاتی پس از آن دیدار، وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ملک سلمان ضمن قدردانی از پیشنهاد پاکستان برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض، گفته است که عربستان خواستار روابط برادرانه با کشورهای منطقه است.

عربستان پس از حملات روز ۱۲ دی به سفارت و کنسولگری‌اش در تهران و مشهد، روابطش را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد.

در پی آن پاکستان که با هر دو کشور روابط دوستانه دارد، ضمن محکوم کردن تهاجم به اماکن دیپلماتیک عربستان، کوشیده است نقش میانجی را بازی کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است که نواز شریف پس از گفت‌وگو با حسن روحانی در تهران به خبرنگاران گفت که ایران تمایل خود را برای بهبود روابطش با عربستان اعلام کرده و قرار است «نماینده‌ای» برای مذاکرات آینده با ریاض تعیین کند.

نخست‌وزیر پاکستان افزود که او می‌کوشد عربستان را نیز به تعیین چنین «نماینده‌ای» ترغیب کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی روز سه‌شنبه پس از دیدار با نواز شریف با اشاره به سخنان نخست‌وزیر پاکستان در رابطه با تنش میان ایران و عربستان گفت «ما از تنش استقبال نمی‌کنیم؛ مشروط بر آنکه به حقوق مردم مسلمان احترام گذاشته شده و ملت‌های منطقه تکریم شوند و چارچوب‌های دیپلماتیک و آداب آن نیز رعایت گردد».

روز سه‌شنبه همچنین در جریان دیدار لوران فابیوس و عادل الجبیر، وزیران خارجه فرانسه و عربستان، در ریاض دو طرف در کنفرانسی خبری تاکید کردند که «مذاکرات خوبی» در باره سوریه، یمن، ایران و سایر مسائل منطقه داشتند.

لوران فابیوس روز دوشنبه پیش از سفرش به ریاض گفته بود که فرانسه خواستار کاهش تنش میان ایران و عربستان است.

همزمان با این تحولات، به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس عراقچی، از معاونان وزارت خارجه ایران بامداد چهارشنبه راهی جده می‌شود تا در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای رسیدگی به موضوع حملات ۱۲ دی به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران شرکت کند.

شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای متحد عربستان پیشتر به درخواست عربستان آن حملات را محکوم کرده‌اند.

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی نیز به دعوت عربستان برای بررسی همین موضوع روز پنج‌شنبه تشکیل می‌شود.

XS
SM
MD
LG