لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

آمریکایی‌های ناپدید شده «در دست شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران هستند»


منابع آمریکایی و عراقی می‌گویند سه شهروند آمریکایی که هفته گذشته در بغداد ربوده شدند در دست گروهی از شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این خبر را دو منبع اطلاعاتی عراقی و دو منبع دولتی آمریکایی روز سه‌شنبه ۲۹ دی اعلام کرده‌اند.

منابع آمریکایی می‌گویند واشینگتن بر این باور نیست که تهران در ربودن این افراد دست داشته است یا این شهروندان آمریکایی به ایران منتقل شده‌اند.

شبکه العربیه، وابسته به عربستان سعودی، هفته گذشته خبر داد که سه پیمانکار آمریکایی همراه با مترجم‌شان از سوی شبه‌نظامیان مسلح در محله «دوره» بغداد ربوده شده‌اند.

مقام‌های عراقی می‌گویند که افراد مسلح ناشناس این اتباع آمریکایی را روز جمعه از یک منزل مسکونی در این محله واقع در جنوب شرقی بغداد ربوده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز از ناپدید شدن این افراد خبر داده‌ بود و بیشتر خبرگزاری‌ها نیز در روزهای اخیر از سرنوشت این افراد اظهار بی‌خبری کرده‌ بودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اما خبر داده‌بود که آدم‌ربایان قربانیان خود را به شهرک شیعه‌نشین صدر منتقل کرده‌اند.

ه نوشته رویترز یکی از منابع اطلاعاتی عراقی در بغداد روز سه‌شنبه گفت که این افراد «به این خاطر ربوده شدند که آمریکایی هستند نه به خاطر دلایل شخصی یا مالی».

وزارت امور خارجه آمریکا روز یک‌شنبه مسئله ربوده شدن این افراد را تایید نکرد اما خبر داد که برای پیدا کردن این شهروندان آمریکایی در حال همکاری با مقام‌های عراقی است.

دولت عراق در مهار قدرت شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران با دشواری‌هایی روبه‌رو است؛ بسیاری از این شبه‌نظامیان پس از حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق به نبرد علیه نیروهای آمریکایی برخاستند و گزارش‌هایی از قتل و گروگان‌گیری نظامیان آمریکایی از سوی آنها نیز منتشر شده‌ بود.

با این حال، از زمان بیرون رفتن نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ هیچ موردی از ربوده شدن شهروندان آمریکایی در عراق گزارش نشده‌ بود.

جزئیاتی از هویت ربوده‌شدگان

یک منبع آگاه به رویترز گفته‌است که سه شهروند آمریکایی از کارمندان یک شرکت کوچک خدمات فناوری‌های ارتباطات وابسته به کمپانی آمریکایی جنرال داینامیکز هستند.

این کمپانی بزرگ آمریکایی که با ارتش عراق قرارداد همکاری‌های فنی دارد اما پاسخ به پرسش‌های نمایندگان رسانه‌ها در مورد کارمندان ربوده شده خود را به وزارت خارجه آمریکا ارجاع می‌دهد.

نام دو تن از ربوده‌شدگان که تابعیت عراقی نیز دارند «وائل المهدوی» و «عمرو محمد» اعلام شده ولی هویت شخص سوم هنوز روشن نیست.

حدود یک ماه پیش ۲۶ شهروند قطری در جنوب عراق از سوی شبه نظامیان ربوده شدند که گفته می‌شد ربایندگان از شیعیان عراق بوده‌اند. هنوز خبری از این ۲۶ تن به‌دست نیامده‌ است.

در شهریور ماه گذشته هم ۱۸ شهروند ترک در بغداد از سوی افراد مسلح شیعه بازداشت شده بودند.

XS
SM
MD
LG