لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

جان کری: اگر لازم باشد باز هم ایران را تحریم می‌کنیم


جان کری با همتای سعودی خود دیدار کرده بود.
جان کری با همتای سعودی خود دیدار کرده بود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، با ابراز نگرانی از رفتار ایران، گفت که ایالات متحده «اگر لازم باشد» علیه این رفتار اقدام خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا که شنبه سوم بهمن پس از دیدار با وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سخن می‌گفت، افزود که وضع تحریم‌های جدید علیه ایران مانند آنچه اخیراً به دنبال آزمایش موشک بالستیک جدید جمهوری اسلامی رخ داد، یکی از اقدامات احتمالی واشینگتن علیه ایران خواهد بود.

لینک مستقیم

به گزارش روزنامه گاردین، آقای کری که در کنفرانس مشترک خبری با همتای سعودی خود حاضر شده بود، گفت: «اجازه بدهید به همه اطمینان بدهم که روابط میان ایالات متحده و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر پایه منافع و دفاع مشترک بنا شده و شکی نیست که ایالات متحده در برابر هر تهدید خارجی در کنار آنها خواهد ایستاد».

عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، عمان، قطر و کویت، اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند.

عربستان سعودی در هفته‌های اخیر و پس از آنکه تعدادی از نیروهای لباس شخصی با حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در ایران، آنها را به آتش کشیدند، کمپین بین‌المللی وسیعی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته است.

به جز شورای همکاری خلیج فارس، تاکنون شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی نیز حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران را محکوم کرده‌اند.

تعدادی از کشورهای عربی اسلامی نیز یا روابط خود را با ایران قطع کرده‌اند یا آن را کاهش داده‌اند.

در کنفرانس مشترک خبری با وزیر امور خارجه آمریکا، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز با انتقاد مجدد از «رفتار خصمانه ایران علیه کشورهای عربی» گفت: «تصور نمی‌کنم ایالات متحده توهمی درباره اینکه حکومت ایران واقعا چه حکومتی است، داشته باشد».

آقای جبیر از جمله به بازداشت کوتاه‌مدت ۱۰ سرباز نیروی دریایی آمریکا توسط سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: «کشورهای نرمال اینطور رفتار نمی‌کنند».

آخرین دور تنش‌ها در روابط میان عربستان سعودی با ایران پس از آن آغاز شد که ریاض، شیخ نمر النمر، روحانی شیعه منتقد و ۴۶ نفر دیگر را که اغلب از اعضای القاعده بودند، اعدام کرد.

این تنش با حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران تشدید شد و به قطع روابط میان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی منجر شده است.

دولت ایران از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی ابراز تأسف کرده و گفته که با عوامل این مسئله برخورد خواهد کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز با محکوم کردن عربستان سعودی به «حمایت از تروریسم» در عین حال گفته که تهران خواستار تقابل با ریاض نیست.

گفت‌وگوهای صلح سوریه یکی دیگر از محورهای دیدار وزیر امور خارجه آمریکا با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس بود.

آقای کری ابراز اطمینان کرد که گفت‌وگوها برگزار خواهند شد.

دور تازه این گفت‌وگوها قرار است دوشنبه پنجم بهمن در ژنو سوییس برگزار شود.

XS
SM
MD
LG