لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

دانشجوی آمریکایی آزاد شده: زمان مناسبی برای سفر به ایران نیست


ماتئو ترویتیک شهریور ماه گذشته برای فراگیری زبان فارسی به ایران رفته بود که بازداشت شد.
ماتئو ترویتیک شهریور ماه گذشته برای فراگیری زبان فارسی به ایران رفته بود که بازداشت شد.

یک دانشجوی آمریکایی که در ایران زندانی بود و اخیرا در چارچوب مبادله زندانیان بین دولت‌های ایران و آمریکا آزاد شده است، روز پنجشنبه در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت بازجویان در زندان او را متهم کردند که قصد سرنگونی حکومت ایران را داشته و حدود یک ماه او را در سلول انفرادی حبس کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماتیو ترویتیک که برای فراگیری زبان فارسی به ایران رفته بود، گفته است: بازجوها در زندان اوین او را متهم می‌کردند که به میلیون‌ها دلار دسترسی دارد و از انبارهای مخفی اسلحه نیز با خبر است.

این دانشجو در اولین مصاحبه تلویزیونی خود پس از آزاد شدن در روز ۱۶ ژانویه، اتفاق‌هایی که طی ۴۱ روز بر سر او آمده است، از جمله نحوه بازداشت، شرایط حبس و نحوه رفتار با او در زندان را توصیف کرد.

در پاسخ به این سئوال که برای جهانگردان و دانشجویایی که می‌خواهند به ایران بروند چه توصیه‌ای دارد، او گفت: «من به هیچ‌کس توصیه نمی‌کنم که به ایران برود. متاسفانه به نظر من هنوز شرایط برای رفتن مناسب نیست. من هیچ‌کس را تشویق نمی‌کنم که به ایران برود».

این دانشجو که اهل ماساچوست است سپتامبر گذشته به ایران رفت و به گفته خانواده‌اش قصد داشت در یک مرکز آموزشی وابسته به دانشگاه تهران تحصیل کند.

ماتیو ترویتیک به سی‌ان‌ان گفت هنگام بازداشت و انتقال مستقیم به زندان اوین، او در شرف پایان تحصیلات و برنامه‌ریزی برای بازگشت به آمریکا در تعطیلات کریسمس بود.

او افزود قبل از انتقالش به بند عمومی ۲۹ روز در حبس انفرادی بوده است.

یکی از زندانبانان از او پرسیده بود آیا جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه «واشینگتن پست» را که بیش از یک سال زندانی بود می‌شناسد؟

او در پاسخ گفته بود: «البته که او را می‌شناسم، تمام دنیا او را می‌شناسد. بعد این زندانبان به من گفت نه او و نه خود تو هیچ‌وقت آزاد نخواهید شد. این لحظه‌ای بود که ابعاد ماجرا برای من روشن شد و کاملا حس کردم که یک زندانی‌ام».

ماتیو ترویتیک که همراه چهار آمریکایی دیگر از جمله جیسون رضائیان در ایران زندانی بودند، حدود دو هفته پیش و همزمان با اعلام خبر لغو تحریم‌ها علیه ایران در چارچوب مبادله زندانیان بین دولت‌های آمریکا و ایران آزاد شدند.

او در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی گفت که به بازجویانش در زندان گفته بود با وسایلی که او در اختیار دارد سرنگون کردن رژیم ناممکن است: «تمام چیزهایی که من دارم چند کتاب درسی است که در تهران خریده‌ام، روزنامه، چند تا قلم و چند تا حافظه کامپیوتری کوچک. بازجوها در جواب گفتند: سرنگون کردن رژیم طرح توست و نه طرح ما».

او افزود که بازجویان سعی کردند از او یک فیلم ویدئویی ضبط کنند تا در آن به اقدام برای سرنگون کردن رژیم ایران اعتراف کند ولی او حاضر نشد این کار را انجام دهد.

ماتیو ترویتیک پس از بازگشت به آمریکا با مادرش بیرون رفته و همبرگر خورده است و مشتاقانه در انتظار تماشای نسخه جدید از مجموعه «جنگ ستارگان» است.

او در پایان مصاحبه خود با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «بازگشت به خانه واقعا عالی است».

XS
SM
MD
LG