لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

ولایتی: سیاست راهبردی «نگاه به شرق» را در مسکو دنبال می کنم


علی اکبر ولایتی، مشاور آیت الله خامنه ای
علی اکبر ولایتی، مشاور آیت الله خامنه ای

علی اکبر ولایتی، مشاور آیت الله خامنه‌ای در امور بین الملل روز دوشنبه برای دیدار با مقام‌های روسیه وارد مسکو شد.

آقای ولایتی پیش از ترک تهران به خبرگزاری‌های ایران گفت که در این سفر سیاست‌های استراتژیک رهبر جمهوری اسلامی را «در نگاه به شرق»دنبال خواهد کرد.

علی لاریجانی،دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی سیاست «نگاه به شرق» را برای نخستین بار مطرح کرد. سیاست «نگاه به شرق» آقای لاریجانی بر این محور استوار بود که حل و فصل چالش‌هایی چون بحران هسته‌ای الزاماً در پایتخت‌های غربی رقم نمی‌خورد و باید با شریک کردن کشورهای شرقی(چین و روسیه، هند) ابزارهای جدیدی برای موضوع هسته‌ای، خلق شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای ولایتی که روز دوشنبه ۱۲ بهمن، برای سفری چهار روزه وارد مسکو شد، گفته است که به دعوت رییس موسسه مطالعات استراتژیک روسیه به مسکو می رود و در دیدار با شماری از مقام‌های عالی این کشور در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، همکاری‌های منطقه‌ای و موضوعات استراتژیک گفتگو خواهد کرد و در کنفرانس و میزگرد همکاری روسیه و ایران در شرایط «ژئوپولتیک مدرن» هم شرکت می کند.

در اوایل آذرماه نیز ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با رهبر جمهوری اسلامی در تهران دیدار و گفتگو کرد. آقای خامنه‌ای در دیدار با ولادیمیر پوتین، او را «شخصیتی برجسته» با «موضع‌گیری‌های مبتکرانه» خواند و از سیاست‌های منطقه‌ای روسیه «به‌ویژه در مورد سوریه» تمجید کرد.

علی اکبر ولایتی که رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز است، سطح رابط فعلی جمهوری اسلامی را با روسیه در تاریخ روابط دو جانبه «بی سابقه» توصیف کرده و برای مثال به همکاری دو کشور در حوزه‌های هسته ای، دفاعی و بویژه منطقه‌ای اشاره کرده است.

او افزوده که نمونه همکاری منطقه ای را می توان «در ائتلاف ایران، روسیه، عراق و سوریه » دید.

آقای ولایتی در ادامه گفته است در این سفر همچنین سیاست‌های راهبردی رهبر جمهوری اسلامی را «در نگاه به شرق» دنبال خواهد کرد.

سفر مشاور امور بین الملل آیت الله خامنه‌ای به مسکو همزمان است با برگزاری مذاکرات صلح سوریه در ژنو. ایران و روسیه بزرگترین حامیان حکومت بشار اسد هستند.

استفان د میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از عصر جمعه در ژنو است و می کوشد با دیدارهای جداگانه با هیئت‌های دولتی سوریه و مخالفان، آن ها را به مذاکره برای بر قراری آتش بس در این کشور ترغیب کند.

اما مذاکرات صلح نه تنها به دلیل شروط دو طرف، بلکه حمایت کشورهای غربی و عربستان از گروه‌های مخالف از یک سو، و ایران و روسیه از حکومت بشار اسد از سوی دیگر، پیچیده تر شده است.

علی اکبر ولایتی که بهمن ماه گذشته هم به مسکو رفته و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرده بود، در توضیح گسترش همکاری‌های راهبردی دو کشور، همچنین به حمایت ولادیمیر پوتین از عضویت ایران در سازمان‌های منطقه‌ای «شانگهای» و «بریکس» اشاره کرده و افزوده است که در سفر اخیر روسای جمهوری چین و روسیه به ایران و ملاقات آن ها با آیت الله خامنه‌ای نیز بر گسترش این همکاری تاکید شده است.

XS
SM
MD
LG