لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

ده‌ها هزار آواره نبردهای حلب همچنان پشت مرزهای ترکیه مانده‌اند


با وجود آنکه ترکیه می‌گوید پناهجویان تازه سوری را به خاک خود می‌پذیرد، اما گزارش‌ها حاکی‌ست مرز آن کشور همچنان به روی آوارگان حملات نیروهای دولتی در اطراف حلب بسته مانده است.

بنا بر گزارش‌ها تا شب ۱۸ بهمن‌ماه پناهجویان سوری همچنان موفق به گذشتن از مرز نشده‌اند.

شبکه خبر سی‌ان‌ان ترک به نقل از نومان کورتولموش، قائم‌مقام نخست‌وزی ترکیه می‌گوید آنها «به رغم لبالب‌شدن» از پناهجویان، به پذیرش آنها ادامه خواهند داد.

معاون نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به حملات اخیر نیروهای دولتی و نیروی هوایی روسیه گفته است پناهجویان «یا در بمباران می‌میرند و ترکیه… مانند بقیه جهان نظاره‌گر آن خواهد بود یا مرزها را باز می‌کند».

آسوشیتدپرس می‌گوید با وجود این گفته‌های مقام‌های ترک، مشخص نیست چرا مرز «اونچوپینار/باب‌السلام» همچنان بسته است و چرا ده‌ها هزار سوری که به تازگی آواره شده‌اند، فورا به داخل خاک ترکیه پذیرفته نشده‌اند.

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز می‌گوید هنوز نشانه‌ای از این‌که مقام‌های آنکارا به فشارهای بین‌المللی برای پذیرش شماری بیشتری از پناهجویان واکنش مثبتی نشان دهند، دیده نمی‌شود.

موج تازه پناهجویان سوری در پی گسترش حملات نیروهای دولت بشار اسد و گروه‌های شبه‌نظامی متحد او با حمایت هوایی روسیه در مناطق اطراف حلب، شکل گرفته‌است.

شمار دقیق این پناهجویان تازه مشخص نیست، اما دولت ترکیه گفته است که دست‌کم تا ۸۰ هزار نفر پشت مرز جمع شده یا در حال حرکت به سوی آن بودند. خبرگزاری آناتولی نیز می‌گوید تنها طی ۴۸ ساعت گذشته، ۳۰ تا ۳۵ هزار سوری خود را به شهر اعزاز در مرز ترکیه رسانده‌اند.

کاروانی از کمک‌ها برای پناهجویان در مرز اونچوپینار، اما مرزها همچنان بسته

طی روزهای گذشته چندین چهره و مقام بین‌المللی خواستار افزایش کمک‌ها به پناهجویان سوری شدند.

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، در مراسم نماز روز یک‌شنبه در واتیکان، «عمیقا» در مورد وضعیت شهروندان سوری که «در میانه نبردهای خشن گیر کرده و مجبور به ترک همه چیز برای فرار از وحشت جنگ شده‌اند»، ابراز نگرانی کرده است.

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در روز شنبه گفته بود آنکارا «وظیفه قانونی و اخلاقی» دارد که از مردمی که پشت مرزها جمع شده‌اند، حمایت کند.

خانم موگرینی می‌گوید جای هیچ شکی نیست که این افراد به حمایت و حفاظت بین‌المللی نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG