لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

آمریکا به اسرائیل: بسته کمک‌های نظامی جدید را امضا کنید


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا (راست) و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا (راست) و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

آمریکا از دولت اسرائیل خواسته‌است بسته کمک‌های نظامی جدید آمریکایی به ارتش اسرائیل را امضا کند زیرا «هیچ‌یک از رؤسای جمهوری آمریکا به اندازه باراک اوباما به اسرائیل کمک نکرده‌است».

روزنامه هاآرتص دوشنبه نوزدهم بهمن با استناد به «بلندپایگان آمریکایی» نوشت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، «منتظر رئیس جمهوری بعدی آمریکا نماند زیرا انتظار افزایش کمک‌ها بیش از آنچه که دولت اوباما می‌دهد، برآورده نخواهد شد».

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی به هاآرتص گفته‌اند، «پایبندی آمریکا به تعهد در مورد تأمین نیازهای اسرائیل در حالی است که آمریکا خود با چالش‌های بودجه‌ای، از جمله در زمینه محیط زیست، روبرو است».

به نوشته هاآرتص، مقامات آمریکایی به سخنان روز یکشنبه نخست وزیر اسرائیل واکنش نشان داده‌اند.

نتانیاهو یکشنبه هجدهم بهمن در نشست دولت خود در بیت‌المقدس گفته بود، اگر بسته کمک نظامی جدید آمریکایی همه نیازهای ارتش اسرائیل را تأمین نکند، او «منتظر رئیس جمهوری بعدی آمریکا» می‌ماند.

نتانیاهو افزوده بود، برای ما شاید منتظر شدن تا ژانویه ۲۰۱۷ که رئیس جمهوری جدید وارد کاخ سفید شود، بهتر باشد.

نتانیاهو در دیدار دو ماه پیش با باراک اوباما در کاخ سفید درباره بسته کمک‌های نظامی جدید آمریکایی به اسرائیل به تفاهم اصولی رسید.

بعد از دیدار نتانیاهو- اوباما، مقامات نظامی و سیاسی آمریکا و اسرائیل سه دور مذاکرات فشرده برای تعیین جزئیات بسته کمک‌ها به اسرائیل انجام دادند.

در همین حال، روزنامه هاآرتص گزارش داده‌است که مذاکرات دو کشور در آخرین مرحله «به بن‌بست رسیده و تنش میان دو دولت را تجدید کرده» و «هر طرف تلاش می‌کند دست دیگری را خم کند».

افزایش کمک‌های نظامی آمریکایی به اسرائیل نوعی «غرامت» آمریکا به اسرائیل بابت برجام، توافق نهایی هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، توصیف شده بود.

اسرائیل در پی مخالفت‌های شدید با توافق هسته‌ای ایران، دولت آمریکا را به افزایش کمک‌های نظامی آمریکایی متقاعد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، دولت نتانیاهو خواهان افزایش کمک‌ها تا حد پنج میلیارد دلار در سال بود.

اما بر اساس اصول تفاهم شده، آمریکا از سال ۲۰۱۷ به مدت ده سال، هر سال دست‌کم یک میلیارد بیشتر از گذشته، و دست‌کم چهار میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی خواهد داد.

کاخ سفید پیش‌تر گفته بود، کمک‌های تا چهار میلیارد دلار و یکصد میلیون دلار، می‌تواند بدون برخورد با مانع به توافق دولت واشینگتن و کنگره برسد.

اما بر اساس اظهارات یکشنبه نتانیاهو، به‌نظر می‌رسد که دولت او همچنان برای بسته‌ای «جذاب‌تر» اصرار می‌ورزد.

مقامات نظامی اسرائیل پیش‌تر گفته بودند، بسته تازه کمک‌ها، از جمله شامل آخرین جنگنده بمب‌افکن‌ها، بمب‌های سنگرشکن و سایر جنگ‌افزاری است که تنها خود ارتش آمریکا در اختیار دارد.

سخنان نتانیاهو در مورد صبر دولت او برای روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید در آمریکا در حالی بیان شده که تنش‌های شدید میان او و باراک اوباما بر سر ایران، به تازگی فروکش کرد.

ناظران می‌گویند که اظهارات آقای نتانیاهو می‌تواند به این معنی تعبیر شود که او به روی کار آمدن یک رئیس جمهوری از حزب جمهوری‌خواه امید دارد.

حامیان حزب دموکرات مدت‌های طولانی نتانیاهو را متهم می‌کردند که در انتخابات سال ۲۰۱۲ که میت رامنی در برابر اوباما رقابت می‌کرد، او به سود آقای رامنی دخالت کرد.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل این روزها تأکید دارند که سیاستمداران احزاب راستگرای اسرائیل به رئیس جمهور شدن نامزدی از حزب جمهوری‌خواه، بویژه تد کروز و مارکو روبیو، امید بسته‌اند.

روزنامه جروزالم پست دوشنبه نوزدهم بهمن نوشته‌است احزاب راست اسرائیل «در اطراف مارکو روبیو جشن گرفته‌اند».

XS
SM
MD
LG