لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۶

یک مرکز تحقیقاتی: شمار قربانیان جنگ سوریه۴۷۰ هزار نفر است


مرکز تحقیقات استراتژیک سوریه آمار کشته‌شدگان جنگ داخلی این کشور را ۴۷۰ هزار نفر اعلام کرد که این تعداد حدود دو برابر آماری است که سازمان ملل متحد پیش از این منتشر کرده بود.

این نهاد مستقل در گزارشی که روزنامه بریتانیایی گاردین روز پنج‌شنبه، ۲۲ بهمن به آن پرداخته است، بیان می‌کند که از زمستان ۱۳۸۹ و آغاز درگیری‌ها در سوریه تاکنون ۱۱.۵ درصد جمعیت این کشور کشته یا زخمی شده‌اند.

گزارش پروانه وحید منش در مورد آمار قربانیان جنگ سوریه
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:01 0:00
لینک مستقیم

بر اساس این گزارش، آمار کشته‌شدگان و زخمی‌های جنگ داخلی سوریه به ترتیب ۴۷۰ هزار و ۱.۹ میلیون نفر است و امید به زندگی نیز در این کشور از سال ۲۰۱۰ که ۷۰ سال برآورد شده بود تا سال ۲۰۱۵ به ۵۵.۴ سال کاهش یافته است.

پیش از این سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود شمار کشته‌شدگان جنگ داخلی سوریه را ۲۵۰ هزار نفر اعلام کرده بود. گزارش اخیر سازمان غیردولتی دیدبان حقوق بشر در سوریه نیز که ماه گذشته منتشر شد، تعداد قربانیان این جنگ را ۲۶۰ هزار نفر برآورد کرده است. اما گزارشی که مرکز تحقیقات استراتژیک سوریه ارائه می‌دهد از گسترده‌تر بودن ابعاد بحران سوریه حکایت دارد.

این گزارش می‌گوید که از میان ۴۷۰ هزار قربانی جنگ سوریه، ۴۰۰ هزار نفر آنان به‌طور مستقیم به‌خاطر خشونت‌های جنگ و ۷۰ هزار نفر دیگر به‌خاطر کمبود غذا و آب آشامیدنی سالم و فقدان خدمات بهداشتی مناسب و دارو به‌ویژه در رابطه با بیماری‌های مزمن کشته شده‌اند.

همچنین آمار این مرکز تحقیقاتی حکایت از آن دارد که جنگ سوریه به آوارگی ۴۵ درصد مردم این کشور انجامیده و زیان مالی آن نیز برای سوریه تاکنون ۲۵۵ میلیارد دلار بوده است.

روزنامه گاردین اظهارات ربیع ناصر، نویسنده این گزارش، را نیز بازتاب داده است که بر صحت این آمار تاکید می‌کند.

وی در این باره گفته است: «ما از شیوه‌های بسیار دقیقی برای انجام این تحقیقات استفاده کرده‌ایم و از این آمار و ارقام مطمئنیم. به باور ما مستندات سازمان ملل متحد و برآوردهای غیررسمی که از شمار تلفات این جنگ انجام شده به‌خاطر عدم دسترسی به اطلاعات دقیق، صحیح نیست و در آنها شمار قربانیان به مراتب کمتر تخمین زده شده است.»

کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد که اطلاعات مربوط به قربانیان جنگ داخلی سوریه را جمع‌اوری می‌کند از اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی شمارش کشته‌شدگان این جنگ را به خاطر عدم دسترسی و کمبود منابع اطلاعاتی موثق متوقف کرده است.

در این حال جنگ سوریه ادامه دارد و با ادامه محاصره شهر حلب و مخالفان حکومت سوریه که در این شهر پناه گرفته‌اند، تنها در روزهای اخیر ده‌ها هزار نفر از این شهر به سمت مرز ترکیه گریخته‌اند.

XS
SM
MD
LG