لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

اردوغان «تهدید» کرد پناهجویان را به اروپا بفرستد


رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید «روی پیشانی ما نوشته نشده که ابله هستیم. صبر می‌کنیم، ولی هر کاری لازم است انجام می‌دهیم». او اروپا را تهدید کرده است که راه خروج پناهجویان را به سوی آن قاره، باز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رجب طیب اردوغان، ۲۲ بهمن ماه، گفته است ترکیه حق خود می‌داند که اگر دلش خواست، پناهجویان را به خارج از خاکش هدایت کند.

او می‌گوید «فکر نکنید که هواپیماها و اتوبوس‌ها همین‌طور بی‌خودی آنجا منتطر هستند».

ترکیه در حال حاضر محل اسکان نزدیک به سه میلیون پناهجوی عمدتا سوری‌است؛ شهروندانی که جنگ داخلی سوریه آنها را آواره کرده است. شمار آورگان سوری با حملات اخیر نیروهای هوادار بشار اسد و نیروی هوایی روسیه در اطراف حلب افزایش یافته است.

کشورهای اروپایی و نیز سازمان‌های بین‌المللی از ترکیه خواسته‌اند اجازه دهد پناهجویان جدید در اردوگاه‌های آن کشور اسکان پیدا کنند، اما آنکارا فعلا مرزها را بسته نگه داشته و می‌گوید کمک‌رسانی در نقطه مرزی انجام می‌شود.

در پی تشدید بحران در حلب، پیمان آتلانتیک شمالی، «ناتو»، روز پنجشنبه ۲۲ بهمن اعلام کرد کشتی‌های این پیمان برای کمک به ترکیه و یونان در مبارزه با شبکه قاچاقچیان انسان که پناهجویان را به اروپا منتقل می‌کنند، به سمت دریای اژه حرکت کرده‌اند.

یونان نیز گفته است از این پس هر پناهجویی را که در دریا بگیرد، به ترکیه باز می‌گرداند.

اردوغان در سخنرانی اخیر خود در آنکارا به سیاست‌های اروپا در مورد پناهجویان تاخته و فاش کرده که سران اتحادیه اروپا را تهدید کرده‌است. رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید به آنها گفته ترکیه می‌تواند هر لحظه با پناهجویان «وداع کند».

اتحادیه اروپا می‌خواهد در رابطه با موضوع پناهجویان، سه میلیارد یورو کمک به ترکیه پرداخت کند. اما این پول هنوز به دولت ترکیه تحویل داده نشده است.

اردوغان می‌گوید کشورش تا همین الان ۹ میلیارد دلار خرج بحران کرده است و سازمان ملل را نیز به باد انتقاد گرفته که از آنکارا خواسته مرزها را به روی پناهجویان جدید بگشاید.

همزمان پایتخت‌های اروپایی طی روزهای گذشته بار دیگر در مورد موج عزیمت پناهجویان از طریق دریای اژه به سمت این قاره هشدار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG