لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

سی‌آی‌ای: گروه حکومت اسلامی از سلاح شیمیایی استفاده کرده است


جان برنن، مدیر سی آی ای
جان برنن، مدیر سی آی ای

جان برنن، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) می گوید گروه حکومت اسلامی ( داعش)، سلاح شیمیایی را بکار برده و توانایی ساخت مقادیر کمی از گازهای کلر و خردل را دارد.

جان برنن این موضوع را در مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه تلویزیونی سی بی‌ اس گفته که مختصری از آن پخش شده است اما بطور کامل یکشنبه آینده پخش خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس سی‌آی‌ای در این مصاحبه می‌گوید مواردی بوده که داعش از مهمات شیمیایی در میدان جنگ استفاده کرده و گزارش هایی هم وجود دارد که بر اساس آن، این گروه به مواد شیمیایی و مهماتی دسترسی دارد که می تواند آن‌ها را بکار برد.

او همچنین گفته است که مطابق ارزیابی سی‌آی‌ای این گروه توانایی ساخت مقادیر کمی از گازهای کلر و خردل را دارد.

مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا درمورد احتمال تلاش داعش برای قاچاق سلاح‌های شیمیایی به غرب برای بدست آوردن پول نیز گفته است که تصور می کند «چنین احتمالی بطور بالقوه وجود دارد و به همین دلیل مهم است که خطوط گوناگونان انتقال این مواد و راه‌های قاچاقی که این گروه تا تاکنون استفاده کرده، مسدود شود.»

جان برنن در پاسخ به این سوال که تیم‌های خاصی آمریکایی در مناطق زیر کنترل گروه «حکومت اسلامی» حضور و فعالیت دارند تا محموله های سلاح‌های شیمیایی یا آزمایشگاه‌های آن را بیابند، هم گفته است «دستگاه اطلاعاتی آمریکا فعالانه در اقدامات برای نابودی این گروه و پی بردن به اینکه آن‌ها در سوریه و عراق چه چیزهایی در اختیار دارند، مشارکت دارد.»

مواد شیمیایی در عراق و سوریه

علاوه برسخنان رئیس سی‌آی‌ای در مصاحبه با سی بی اس،جیمز کلپر، رییس دستگاه اطلاعات ملی آمریکا، هم در جلسه روز سه شنبه گذشته کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفته بود که گروه «خلافت اسلامی» از مواد شیمیایی، از جمله، گاز خردل در عراق و سوریه استفاده کرده است.

آقای کلپر تاکید کرده بود از سال ۱۹۹۵ که یک گروه افراطی کیش شخصیت موسوم به «ام» در ژاپن با گاز سارین به مردم در یک گذرگاه زیرزمینی قطار در توکیو حمله کرد،این نخستین بار است که یک گروه افراطی دیگر سلاح شیمیایی تولید و بکار برده است.

پیش از این، حکومت بشار اسد و مخالفانش در سوریه یکدیگر را متهم به کاربرد سلاح شیمیایی در میدان‌های جنگ کرده اند و در ماه اوت سال ۲۰۱۳ حمله‌ای با گاز سارین در حومه دمشق انجام شد که جامعه بین المللی حکومت بشار اسد را مسئول آن دانست.

بعد از آن بود که با تهدید آمریکا و قوت گرفتن احتمال حمله نظامی این کشور به سوریه به دلیل استفاده از سلاح شیمیایی، دولت سوریه زیر فشار روسیه با تحویل جنگ افزار شیمیایی خود موافقت کرد و «سازمان منع تولید و کاربرد سلاح‌های شیمیایی» نیز نظارت بر خروج و نابودی این مواد را بر عهده گرفت.

به گفته این سازمان این سلاح‌ها اکنون بطور کل نابوده شده اند.

با این حال، این سازمان درباره تداوم استفاده از گازهای خردل، سارین و کلر در جنگ داخلی سوریه هشدار داده، بدون آنکه طرف خاصی، چه دولت چه گروه‌های مسلح مخالف یا داعش، را مقصر معرفی کند.

در مردادماه سال گذشته هم مقام‌های اقلیم کردستان عراق اعلام کردند که آزمایش‌های خون نشان داده که داعش با گاز خردل به پیشمرگه‌های کُرد حمله کرده و ۳۵ نفر از مصدومان برای معالجه به خارج فرستاده شدند.

روزنامه «وال استریت جورنال» در آن زمان به نقل از مقام‌های آمریکا نوشت که آن‌ها هم فکر می کنند که داعش از این سلاح بر ضد پیشمرگه ها استفاده کرده است.

XS
SM
MD
LG