لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

هشدار شدیداللحن ترکیه به نیروهای کُرد سوریه


احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه در اوکراین
احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه در اوکراین

احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه هشدار داده که کشورش به هیچ وجه نمی‌گذارد شهر اَعزاز در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه به دست جنگجویان کُرد سوریه بیافتد.

او روز دوشنبه تهدید کرد که در صورت تلاش دوباره شبه نظامیان کرد برای تصرف این شهر، «واکنش سختی» به آن‌ها نشان داده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه ۲۶ بهمن در هواپیمای حامل او به اوکراین به خبرنگاران همراهش گفت که اگر حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه در طی دو روز گذشته نبود، یگان‌های مدافع خلق، وابسته به حزب اتحاد دمکراتیک کردهای سوریه، شهر «اعزاز» در شمال حلب و «تل رفعت» کمی آنطرف‌تر بسوی جنوب را تصرف کرده بودند.

این شهرها در نزدیکی مرز ترکیه در کنترل گروه‌های اسلام‌گرای مخالف بشار اسد هستند.

احمد داووداغلو اضافه کرد «یگان‌های مدافع خلق از اطراف اعزاز به عقب رانده شدند و اگر دوباره تلاش کنند با واکنش سختی مواجه خواهند شد.»

او تأکید کرد: «اجازه نخواهیم داد اعزاز بدست کردها بیافتد و اگر یگان‌های مدافع خلق از پایگاه نظامی مَنغ که دو روز پیش تصرف کردند، عقب‌نشینی نکنند، ارتش ترکیه این پایگاه را غیر قابل استفاده خواهد کرد.»

نخست وزیر ترکیه همچنین به شبه نظامیان کرد سوری هشدار داده که به طرف شرق منطقه «عفرین» یا غرب رودخانه «فرات» پیشروی نکنند.

ترکیه این مناطق را «خط قرمز» خود اعلام کرده‌است.

احمد دادود اوغلو ساعاتی پیش از آن هم تاکید کرده بود که ارتش این کشور به حملاتش به نیروهای کرد سوری ادامه خواهد داد.

حملات ارتش ترکیه با توپخانه به نیروهای کرد سوری از شامگاه شنبه در حالی انجام شده که این نیروها با حمایت حملات هوایی روسیه، موفق شدند با بیرون راندن گروه‌های اسلام‌گرای مخالف بشار اسد از پایگاه نظامی «منغ» در استان حلب، کنترل آن را به دست گیرند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید همزمان، ارتش سوریه با پشتیبانی حملات هوایی روسیه و شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران توانسته خود را به ۲۵ کیلومتری مرز ترکیه برساند.

ترکیه حزب اتحاد دمکراتیک کردهای سوریه را مانند حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، گروهی تروریستی می‌داند و پیشروی یگان‌های مدافع خلق در مناطقی در امتداد مرز ترکیه سبب نگرانی شدید آنکارا شده است.

از سوی دیگر، آمریکا حزب دمکراتیک کردهای سوریه را گروهی تروریستی نمی‌داند و وزارت خارجه آمریکا نیز روز یک‌شنبه از ترکیه خواست حملاتش را به شبه نظامیان کرد سوری متوقف کند.

تکذیب اعزام نیروی زمینی ترکیه به سوریه

در همین حال به گزارش رویترز، حملات ارتش ترکیه به مواضع کردهای سوری روز دوشنبه هم ادامه یافت.

وزارت خارجه ترکیه می‌گوید یگان‌های مدافع خلق به یک پاسگاه نظامی ترکیه در استان «ختای» حمله کرده بودند و ارتش هم واکنش نشان داد.

همزمان، به گزارش خبرگزاری آناتولی، اسماعیل ییلماز، وزیر دفاع ترکیه، گزارش رسانه‌های دولتی سوریه را مبنی بر اینکه سربازان ترکیه روز شنبه وارد خاک سوریه شدند، تکذیب کرده و گفته است که کشورش قصد ندارد نیروی زمینی به سوریه بفرستد.

وزیر دفاع ترکیه خبر ورود جنگنده‌های عربستان سعودی به پایگاه اینجرلیک ترکیه را نیز تکذیب کرده، اما افزوده که تصمیم گرفته شده است که عربستان چهار فروند جت اف۱۶ به این پایگاه برای عملیات علیه گروه حکومت اسلامی یا داعش در سوریه بفرستد.

XS
SM
MD
LG