لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

سفیر ترکیه: حمایت آمریکا از کردهای سوریه اشتباه بزرگ راهبردی است


گروهی از اعضای ی‌پ‌گ در نزدیکی مرز عراق و سوریه
گروهی از اعضای ی‌پ‌گ در نزدیکی مرز عراق و سوریه

سردار قلیچ، سفیر ترکیه در واشینگتن، حمایت ایالات متحده از شبه‌نظامیان کرد سوریه را «یک اشتباه بزرگ راهبردی» توصیف و در مورد خواست آمریکا برای توقف آتش‌باری ترکیه علیه کردهای سوریه، ابراز «سرخوردگی» کرده است.

آقای قلیچ ۲۷ بهمن ماه در مصاحبه‌ای با روزنامه واشینگتن‌پست گفته، آمریکا «از این کار پشیمان خواهد شد، اما آن موقع خیلی دیر است».

به گفته سفیر ترکیه، دولت باراک اوباما، عضوی از ناتو را، در کنار حزب اتحاد دمکراتیک کردها قرار داده است: «یک هم‌پیمان و یک سازمان تروریستی، در یک سطح».

آنکارا یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) و حزب اتحاد دمکراتیک (پ‌ی‌د) را مانند حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) «گروهی تروریستی» می‌داند.

اما ایالات متحده سیاست دیگری در قبال اتحاد دمکراتیک در پیش گرفته و در واقع شبه‌نظامیان کرد سوریه از گروه‌های مورد حمایت واشینگتن در آن کشور به شمار می‌روند. این موضوع به تنش‌هایی در روابط آنکارا و واشینگتن انجامیده است.

ترکیه طی روزهای گذشته دست به بمباران مواضع شبه‌نظامیان کرد سوریه نیز زده است که اندکی پس از آن، هم آمریکا و هم فرانسه از آن کشور خواستند از این کار دست بردارد. آمریکا در عین حال خواستار آن شده بود که شبه‌نظامیان کرد «از موقعیت درهم‌ریخته فعلی به سود خود استفاده نکنند».

گفت‌وگوی تازه سفیر ترکیه در واشینگتن همچنان حاکی از آن است که اختلافات بر سر یک «متحد» یا «دشمن» بین دو طرف حل نشده است.

سردار قلیچ می‌گوید خواست آمریکا برای توقف آتش‌باری علیه مواضع کردها به «سرخوردگی در بخشی از مقام‌های ترک و نیز افکار عمومی» آن کشور انجامیده است.

به گفته واشینگتن‌پست شبه‌نظامیان کرد سوریه تنها گروه مسلح آن کشور به شمار می‌روند که در نبردهای زمینی علیه گروه «حکومت اسلامی» موفقیت چشم‌گیری به دست آورده و آن گروه را از بخشی از خاک سوریه عقب رانده‌اند.

آمریکا، گروه حکومت اسلامی و افراطیون سوری را «دشمن مشترک» آن کشور و متحدانش خطاب کرده و خواستار تمرکز نبردها علیه آنها است.

سردار قلیچ از سوی دیگر می‌گوید واشینگتن در برابر روس‌ها، چه در جریان جدایی کریمه اوکراین، چه در زمان استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه کوتاه آمده و «ما در حال باختن هستیم».

دولت آمریکا تحت رهبری باراک اوباما، تاکید کرده است که قصد ندارد وارد نبرد زمینی گسترده‌ای در خاورمیانه شود. باراک اوباما بارها از برخی راهبردهای پیشین آمریکا در این منطقه، از جمله جنگ عراق نیز انتفاد کرده است. در عین حال رئیس‌جمهوری ایالات متحده پافشاری بشار اسد برای ماندن در قدرت را نیز دلیل بحران ویرانگر سوریه نامیده و گفته تا اسد هست، جنگ در آن کشور تمام نمی‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان یک کنفرانس خبری در ۲۷ بهمن ماه گفته راهبرد مسکو در سوریه «اشتباه» است و این کشور به باتلاقی برای روسیه تبدیل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG