لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

هشدار ظریف در مورد اعزام نیروهای سعودی به سوریه


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که به بروکسل سفر کرده است در دیدار با همتای بلژیکی خود در مورد اعزام نیروهای سعودی به خاک سوریه هشدار داد.

وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۲۷ بهمن‌ماه، در کنفرانس خبری مشترک با دیدیه ریندرز، وزیر خارجه بلژیک، به بحران خاورمیانه و به‌ویژه سوریه نیز پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمدجواد ظریف با اشاره احتمال گسیل نیروهای سعودی به خاک سوریه گفت: «آنهایی که بدون مجوز دولت حاکم سوریه در این کشور عملیات می‌کنند ناقض قانون بین‌الملل هستند.»

وزیر خارجه ایران افزود: «ما معتقدیم... که این کار خطرناک است،... به باور من بهتر است همه توان خود را برای یافتن راه‌حل صلح‌آمیز صرف کنند، نه این که خطر و دشمنی بیشتر در این منطقه ایجاد کنند.»

پیشتر عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی، روز یک‌شنبه گفته بود که گسیل نیروهای زمینی عربستان به سوریه تصمیم نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکاست.

ترکیه نیز از احتمال اعزام نیروی زمینی به سوریه سخن گفته است.

رسانه‌های ترکیه روز شنبه اظهارات مولود چاووش اغلو، وزیر خارجه این کشور، را منعکس کردند که گفته بود ترکیه و عربستان ممکن است به سوریه نیروی زمینی بفرستند.

ایران و و روسیه از دولت بشار اسد در سوریه حمایت می‌کنند، در حالی که ترکیه و عربستان از مخالفان دولت حمایت می‌کنند.

در همین حال در سایه کمک‌های ایران و پوشش هوایی روسیه، نیروهای دولتی در هفته‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در سوریه داشته‌اند.

سوریه، روسیه، و ایران، کشورهای ترکیه و عربستان را متهم می‌کنند که از نیروهای حکومت اسلامی و جبهه النصره حمایت می‌کنند. با این حال آنکارا و ریاض این اتهام را رد کرده و می‌گویند هدف از اعزام نیروی زمینی به سوریه مبارزه با نیروهای حکومت اسلامی است.

ترکیه همچنین در حال حاضر نیروهای کرد سوریه را که با حکومت اسلامی در نبرد هستند، گلوله‌باران می‌کند. این نیروها در استان حلب در حال پیشروی هستند و حلقه محاصره حلب را در کنار نیروهای دولتی سوریه تنگ‌تر کرده‌اند.

در همین ارتباط روز دوشنبه نیز محمدجواد ظریف در کنفرانس خبری با فدریکا موگرینی ،رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «ما باید بپذیریم که داعش و جبهه‌النصره در اهرم‌های سیاسی هیچ کس نمی‌توانند باشند. به محض این که برخی از همسایگان منطقه‌ای ما این واقعیت را درک کنند و این توهم را کنار بگذارند که می‌توانند از این گروه‌ها برای مقاصد سیاسی خود بهره‌برداری کنند... آن گاه می‌توانیم به سوی پایان فراگیر دشمنی‌ها و آتش‌بس گام برداریم.»

پس از توقف مذاکرات صلح سوریه در ماه جاری میلادی، روز شنبه سازمان ملل اعلام کرد استفان د میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در تلاش است گروه‌های ذی‌نفوذ در سوریه را متقاعد کند که به میز مذاکرات بازگردند. استفان د میستورا روز سه‌شنبه در سوریه با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

با موافقت دولت سوریه سازمان ملل در حال کمک‌رسانی به برخی مناطق در محاصره در این کشور است.

XS
SM
MD
LG