لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

نخست‌وزیر ترکیه: بمبگذاری آنکارا کار «پ‌کاکا» و شورشیان کرد سوریه بود


نخست وزیر ترکیه می‌گوید که بمبگذاری روز چهارشنبه در آنکارا، پایتخت، از سوی شورشیان «پ‌کاکا» و شبه نظامیان کرد سوریه صورت گرفته است.

احمد داوود اوغلو روز پنجشنبه ۲۹ بهمن گزارش رسانه‌های ترکیه را تایید کرده است که عامل بمبگذاری آنکارا تبعه سوریه بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی اظهار داشت: «این حمله از سوی پ‌کاکا و با همکاری شخصی که عضو (شورشیان) ی‌پ‌گ (گردان مدافعان خلق) بوده و از سوریه به ترکیه نفوذ کرده بود صورت گرفته است».

نخست‌‎وزیر ترکیه افزود که نیروهای امنیتی این کشور ۹ نفر را در ارتباط با این حمله بازداشت کرده‌اند.

وی همچنین حکومت بشار اسد را به دلیل حمایت از شبه‌نظامیان کرد سوریه در این بمبگذاری مقصر دانست.

داوود اوغلو در اشاره‌ای آشکار به آمریکا، از متحدان ترکیه خواست تا از حمایت خود از گروه‌های کرد سوریه دست بردارند.

نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد که گلوله‌باران مواضع شبه‌نظامیان کرد سوریه در نوار مرزی این کشور ادامه خواهد یافت.

مقام‌های ترک پیشتر گزارش داده بودند این بمبگذاری احتمالا از سوی یک تبعه سوری انجام شده است که همراه با آوارگان این کشور وارد خاک ترکیه شده و وابسته به شورشیان کرد سوریه بوده است.

پلیس، عامل بمبگذاری روز چهارشنبه را «صالح نجار» معرفی کرده است و گفته که هویت وی را از طریق انگشت‌نگاری که پیشتر از آوارگان سوری گرفته بود، احراز کرده است.

رسانه‌های ترکیه گفته‌اند که وی متولد سال ۱۹۹۲ در منطقه «حسکه» است.

گزارش‌ها حاکی است که صالح نجار در این انفجار کشته شده است، ولی رسانه‌ها اشاره نکرده‌اند که آیا وی بمبگذار انتحاری بوده است یا نه.

حمله روز چهارشنبه که در ساعات شلوغی پایتخت و در اطراف اتوبوس‌های نظامی صورت گرفت، دستکم ۲۸ کشته و ۶۱ مجروح برجای گذاشت. این دومین حادثه بمبگذاری در آنکارا ظرف چهار ماه گذشته بود.

در ماه اکتبر، انفجار بمبی در یک راهپیمایی صلح‌آمیز در اطراف ایستگاه قطار آنکارا، ۱۰۲ کشته برجای گذاشت که یکی از مرگبار‌ترین بمبگذاری‌های این کشور ظرف سال‌های گذشته بود.

روزنامه «ینی‌شفق» نزدیک به دولت ترکیه گزارش داده که نچار عضو حزب اتحاد دمکراتیک کرد سوریه (پ‌ی‌دی) بوده است که ترکیه آن را یک گروه تروریستی وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا) می‌داند.

ترکیه ظرف پنج روز گذشته به طور مرتب مواضع «پ‌ی‌دی» را در خاک سوریه گلوله‌باران کرده است.

ارتش ترکیه نیز اعلام کرده که ساعاتی پس از انفجار آنکارا، جنگنده‌های این کشور مواضع شورشیان کرد را در شمال عراق بمباران کردند.

XS
SM
MD
LG