لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

وزیر دفاع روسیه وارد تهران شد


سرگئی شویگو و حسین دهقان، وزرای دفاع روسیه و ایران. عکس مربوط به سفر هفته گذشته آقای دهقان به مسکو است.
سرگئی شویگو و حسین دهقان، وزرای دفاع روسیه و ایران. عکس مربوط به سفر هفته گذشته آقای دهقان به مسکو است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، جهت گفت‌وگو با مقامات ایران روز یکشنبه، دوم اسفند، وارد تهران شد.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از شبکه پرس‌ تی‌وی، وابسته به حکومت ایران، گزارش داده که آقای شویگو در جریان این سفر با حسن روحانی دیدار خواهد کرد. خبرگزاری فارس نیز نوشته است که وزیر دفاع روسیه حامل پیام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای آقای روحانی است.

سفر وزیر دفاع روسیه به تهران در حالی انجام می‌شود که مقامات ایران به تازگی از مذاکره با مسکو بر سر خرید جنگنده‌های پیشرفته «سوخو ۳۰» خبر داده‌اند، امری که واکنش منفی آمریکا را به دنبال داشته است.

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، که اواسط هفته گذشته به مسکو سفر کرده بود، گفته که ایران در حال انعقاد قرارداد با روس‌ها برای خرید این جنگنده‌هاست. اما واشینگتن می‌گوید که فروش این هواپیماها به ایران به معنای نقض تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران خواهد بود.

در این حال زمان ارسال سامانه موشکی اس-۳۰۰ از روسیه به ایران نیز از موضوعات مورد توجه رسانه‌ها در روزهای اخیر بوده است. آخرین اظهار نظرات رسمی در این باره به روز ۲۹ بهمن بازمی‌گردد که سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که تاریخ ارسال این سامانه به ایران مشخص نیست چون تهران هنوز پولی پرداخت نکرده است.

خبرگزاری اینترفکس همچنین به نقل از ولادیمیر کوژین، مشاور نظامی ولادیمیر پوتین، نوشته که ایران خود را علاقه‌مند به تجهیزات جدید سامانه اس-۳۰۰ نشان داده و این یکی از موضوعات مذاکره میان تهران و مسکو است.

سرگئی شویگو به تازگی عنوان کرده که مسکو و تهران آماده گسترش همکاری‌های نظامی هستند.

به گفته وی، روسیه و ایران با چالش‌ها و تهدیدهای مشابهی در خاورمیانه روبرو هستند که تنها با همکاری یکدیگر می‌توانند با آنها مقابله کنند.

تهران و مسکو متحد اصلی بشار اسد در جنگ داخلی سوریه هستند که با حضور نظامی خود از حکومت وی حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG