لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

ضارب سگ پشت میله‌های زندان در گلستان


سگ شکاری آزار دیده در میان حمایت ماموران محیط بانی
سگ شکاری آزار دیده در میان حمایت ماموران محیط بانی

ضارب یک قلاده سگ شکاری در استان گلستان، پس از انتشار ویدیوی ضرب و جرح این سگ در فضای مجازی، توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست این استان بازداشت شد.

روز جمعه گروه های حامی حقوق حیوانات تصاویری از ضرب و جرح شدید یک سگ در روستای گونیلا از توابع شهرستان کَلاله در استان گلستان منتشر کرده‌اند؛ در این تصاویر یک مرد که به ظاهرشکارچی است سگی را در حالی که سگ از شدت درد زوزه می‌کشد، زیر مشت و لگد گرفته است.

بهرام محمد عوض زاده صاحب و ضارب این سگ با تایید این تصاویر به رادیو فردا گفت به این دلیل سگش را مضروب کرده که غذای او را خورده بوده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:00:16 0:00
لینک مستقیم

روز یکشنبه نیز گروهی از حامیان حقوق حیوانات در مقابل اداره محیط زیست استان گلستان تجمع کرده و خواستار برخورد قانونی با ضارب این سگ و رسیدگی به وضعیت جسمی او شدند.

از دیگر سو فراخوان‌هایی برای تجمع در دیگر شهرهای ایران در اعتراض به این مساله در فضای مجازی منتشر شده است.

مریم صانعی، مسئول نقاهتگاه حیوانات بی‌سرپرست مازندران، به رادیو فردا گفت که بعد از انتشار فیلم در فضای مجازی به دفتر معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، مراجعه کرد و با همکاری سازمان محیط زیست استان گلستان فرد ضارب دستگیر شد. خانم صانعی می‌گوید عکس ضارب بازداشتی را دیده است اما نمی‌تواند تأیید کند که سگی که از فرد بازداشتی گرفته شده همان سگ در فیلم باشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:31 0:00
لینک مستقیم

بهرام محمد عوض زاده پس از دستگیری
بهرام محمد عوض زاده پس از دستگیری

بهرام محمد عوض زاده صاحب و ضارب این سگ با تایید این تصاویر به رادیو فردا گفت به این دلیل سگش را مضروب کرده که غذای او را خورده بوده است.

یک روز پس از انتشار کلیپ این حیوان آزاری، فرهاد دبیری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر مخالفت جدی این سازمان با حیوان آزاری از ارسال پیش‌نویس ماده واحده حمایت از حیوانات ولگرد و بی سرپرست به دولت خبر داد.

ضارب این قلاده سگ شکاری هم اکنون با شکایت اداره محیط زیست استان گلستان و انجمن حمایت از حیوانات ایران در دادگستری شهرستان کَلاله روبه روست.

رضا جوالچی سخنگوی انجمن حمایت از حیوانات ایران به جزییات دستگیری فرد ضارب پرداخته است:

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:04 0:00
لینک مستقیم

روز چهارشنبه یکی از حامیان حیوانات از طریق ایمیل این کلیپ را برای ما ارسال کرد. واقعا خیلی شوکه شدم. این فیلم کاملا خاطره کشتن خرس‌های سِمیرم را در ذهنم زنده کرد. شاید به خاطر تشابهی که در ضجه‌های این حیوان و آن خرس‌ها وجود داشت.

آقای جوالچی، دقیقا ماجرا چه بود؟ آیا مشخص شده کسی که این سگ را مضروب می‌کند کیست و دلیل این اقدامش چیست؟

چیزی که در فیلم مشخص است این افراد ظاهرا شکارچی هستند. چون مسلح هستند و اسلحه شکاری دارند. این سگ هم متعلق به این شخص است. و من تصورم بر این است که احتمالا این سگ نتوانسته شکاری را بگیرد یا خطایی کوچک کرده و انتظار آن شخص را برآورده نکرده و باعث شده که این شخص به این صورت با این حیوان برخورد کند. خوشبختانه در این ویدیو شماره ماشین مشخص بود و پیگیری که انجام دادیم اسم و مشخصات این شخص مشخص شد و گفتند که از شکارچیان آن منطقه است و حتی به صورت غیر مجاز اقدام به شکار حیوانات می کند و صاحب همان وانت است و در روستای گونیلی شهرستان کَلاله استان گلستان سکونت دارد. البته ما یک تماس تلفنی هم با خانواده این شخص گرفتیم و ایشان ادعا کرد که این سگ حالش خیلی خوب است و هیچ مشکلی ندارد. ولی چیزی که در فیلم مشخص است من تصور نمی کنم که این حیوان بعد از این همه ضرب و شتم زنده مانده باشد.

رضا جوالچی: با توجه به ضعف قوانین، ما خیلی خوشحال می‌شویم که به عنوان یک جرم به این مسئله رسیدگی شود و آن شخص مورد پیگرد قرار گیرد.

آیا انجمن حمایت حیوانات پیگیری های خاصی در این خصوص انجام داده و دراستان گلستان با مقامات قضایی وارد گفتگو شده؟

روز پنجشنبه بیست و نهم ما یک نامه به اضافه فیلم و تصاویری که از این فیلم گرفته شده بود به صورت اسکرین شات از شماره ماشین برای آقای هادی هاشمیان رییس دادگستری استان گلستان ارسال کردیم و درخواست کردیم که این پرونده را رسیدگی کنند و ظاهرا یک پیگیری‌هایی هم انجام شده و پرونده در اختیار دادستان استان گلستان قرار گرفته و حتی روز شنبه مراجعه‌ای هم به آن شخص شده و ظاهرا آن شخص نبوده یا احتمالا ممکن است متواری شده باشد.

در این گونه موارد وقتی فردی چنین رفتاری را با حیوانات می‌‌کند چه حکمی برای این فرد در نظر گرفته می‌شود؟

با توجه به ضعف قوانین، ما خیلی خوشحال می‌شویم که به عنوان یک جرم به این مسئله رسیدگی شود و آن شخص مورد پیگرد قرار گیرد. ولی متاسفانه ما قوانین خیلی محکمی نداریم برای حمایت از حیوانات و کسانی هم که در سیستم قضایی هستند شاید آنقدر برای حیوانات ارزش قایل نیستند. ولی خب کاملا واضح و مشخص است که کسی که با یک حیوان اینقدر بی‌رحمانه برخورد می‌کند مطمئنا با هر انسان دیگری هم می‌تواند دقیقا با همین روش برخورد کند و به نظر من اینطور آدم‌ها کاملا خطرناک هستند برای اجتماع و نیاز است که مشکلات روانی‌شان بررسی شود. حتما باید یک مجازات تعیین شود که درس عبرتی بشود برای بقیه افراد.

XS
SM
MD
LG