لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

تلسکوپ جدید ناسا ۱۰۰ برابر قوی‌تر از هابل


سخت تلسکوپ جیمز وب
سخت تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ فضایی «هابل» که بیش از ۲۵ سال در مدار قرار دارد تصاویر شگفت‌انگیزی از اجرام آسمانی ارسال کرده که به اکتشافات علمی ارزشمندی منجر شده است؛ حال دانشمندان ناسا کار را بر روی تلسکوپ فضایی جدیدی ازنوع «پیمایش مادون قرمز میدان عریض» به نام «جیمز وب» آغاز کرده‌اند که میدان دیدی ۱۰۰ برابر قوی‌تر از تلسکوپ هابل خواهد داشت.

به گزارش وب سایت «ان گجت»، کهکشان‌های تازه‌ای را برای ما رصد خواهد کرد. همچنین بینشی تازه در مورد ماده تاریک و انرژی تاریک فراهم خواهد کرد که دهه‌هاست یکی از رمزآلود‌ترین فرضیه‌های فیزیک نظری است.

به عقیده ستاره‌شناسان، تلسکوپ جدید میلیون‌ها کهکشان جدید و هزاران سیاره خارج از منظومه شمسی را کشف خواهد کرد.

به گزارش وب سایت «تک تایمز»، این تلسکوپ از باقی مانده‌های یک ماهوارهٔ جاسوسی بلااستفاده ساخته خواهد شد.

تلسکوپ فضایی «جیمز وب» نسل جدید تلسکوپ هابل است. این تلسکوپ غول‌پیکر از هجده آینه مستقل استفاده می‌کند؛ این‌آینه‌ها طوری تنظیم شده‌ که از آینه‌ای با قطر بیش از ۲۵۰ اینچ را در فضا درست شود. این تلسکوپ که بسیار بزرگ‌تر از تلسکوپ ۲۰۰ اینچی «مونت پالومار» است قرار است در اکتبر ۲۰۱۸ راه اندازی شود.

مسئولان ناسا در گزارشی گفتند «تکنولوژی هابل ما را بر آن واداشت تا بر روی طول موج‌های بلند‌تر و فرا‌تر از آن چیزی که هابل تاکنون انجام داده است تمرکز کنیم. اجرام هر چه دور‌تر می‌شوند نورشان از ماورائ بنفش به مادون قرمز تمایل پیدا می‌کند. رصد اجرام دور‌تر (برای مثال، اولین کهکشان‌هایی که در کائنات شکل گرفتند) نیاز به یک تلسکوپ مادون قرمز دارد».

با وجود این، ستاره‌شناسان هنوز هم چشم به فضاهای دور‌تر دارند. تلسکوپ «تی‌ای اس اس» برای راه‌اندازی در سال ۲۰۳۰ پیشنهاد شده است. این تلسکوپ که هنوز در مراحل اولیه برنامه‌ریزی قرار دارد قطری بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ اینچ خواهد داشت. این تلسکوپ در حتی کوچک‌ترین اندازه‌اش ۲۰۰۰ برابر قوی‌تر از تلسکوپ هابل و ۵ تا ۱۰ برابر دقیق‌تر از تلسکوپ «جیمز وب» خواهد بود. ستاره‌شناسان از این رصدخانه عظیم برای جستجوی متان، ازون، بخار آب و دیگر نشانه‌های وجود حیات در دنیاهای ناشناخته استفاده خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG