لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

آغار به ‌کار کاوشگر ماده تاریک چین


دانشمندان چینی می‌گویند ایستگاه‌های زمینی پیام‌هایی از «ووکونگ»، نخستین ماهواره کاوشگر ماده تاریک این کشور، را دریافت کرده‌اند.

خبرگزاری شینهوا اعلام کرد ایستگاهی در کاشغر، شمال غربی چین، روز یکشنبه ۲۰ دسامبر موفق به ردگیری و دریافت پیام از کاوشگر ذرات ماده تاریک (موسوم بهDAMPE) شده است. دریافت و ضبط اطلاعات تقریبا هفت دقیقه طول کشید و سپس به مرکز ملی علوم فضایی این فرستاده شد.

ایستگاه‌هایی در «میون» واقع در پکن و «سانیا» واقع در ایالت جنوبی «هاینان» نیز در‌‌ همان روز موفق به ردگیری و دریافت اطلاعات از آن ماهواره شدند. دانشمندان کیفیت این اطلاعات را مطلوب ارزیابی کرده‌اند.

روز ۱۷ دسامبر چین نخستین تلسکوپ فضایی خود را با هدف جستجوی سیگنال در ماده تاریک، که بر طبق گفته دانشمندان بخش عمده ماده موجود در جهان را تشکیل می‌دهد، به فضا فرستاد.

این ماهواره «ووکونگ» نامیده شده، که در زبان چینی یکی از شخصیت‌های افسانه‌ای ادبیات چینی است.

«ووکونگ» برای یک ماموریت سه ساله طراحی شده است، اما دانشمندان امیدوارند این ماموریت پنج سال به طول بیانجامد.

ماده تاریک ۸۳ درصد از تمام مواد کیهان را تشکیل می‌دهد؛ این ماده به صورت مستقیم با نیروهای هسته‌ای قوی یا ضعیف یا نیروهای الکترومغناطیسی کنش متقابل برقرار نمی‌کند.

همچنین نور با برخورد به آن بازتاب پیدا نمی‌کند و مواد معمولی با کمترین کنش ممکن از آن عبور می‌کنند. این ماده که اساسا نامریی است با نام ماده تاریک شناخته می‌شود، اما کنش متقابل آن با جاذبه، تاثیرات به‌سزایی بر حرکت کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی می‌گذارد که هرگونه شک و شبهه در مورد وجود آن را از بین می‌برد.

XS
SM
MD
LG