لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

جنگ داخلی در یمن و حملات گسترده القاعده به حوثی‌ها


خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش داد که ده‌ها افراد وابسته به القاعده کنترل شهر اهوار در جنوب یمن را به‌دست گرفتند. رویترز نوشت که شهر احوار با سی هزار جمعیت در استان آبیان از نقاط مهم استراتژیک میان شهرهای مُکلا و زنجبار قراردارد. این دوشهر هم در هفته های گذشته هدف القاعده بوده است. رویترز به نقل از یکی ازساکنان نوشت که سحرگاه امروز مردان مسلح القاعده با حمله به نیروهای مدافع شهر شیخ مازن الاقربی یکی از فرماندهان بلندپایه را کشتند.

یمن از سال ۲۰۱۱ میلادی و در پی جنبش‌هایی در کشورهای عربی موسوم به بهار عربی ناآرام است. پس از تظاهرات و شورش های مردمی در سال ۲۰۱۱ علی عبدالله صالح رییس جمهروی وقت یمن کناره‌گیری کرد و عبد ربه منصورهادی رییس جمهوری این کشور شد. در ادامه ناآرامی شورشیان حوثی که از مسلک زیدی‌های شیعی هستند، سر برآوردند و در ائتلاف با علی عبدالله صالح با رییس جمهوری جدید دست به جنگ زدند. در ادامه این جنگ داخلی مدت نزدیک به یک سال است که نیروهای برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان به حمایت از عبد ربه منصورهادی وارد میدان جنگ داخلی یمن شده‌اند.

ایلیا جزایری خبرنگار رادیو فردا در منطقه درباره آخرین وضعیت در یمن به رادیو فردا می گوید، مرحله دوم جنگ صنعا شروع شده است اما هنوز نیروهای زیر رهبری عربستان نتوانسته‌اند صنعا را باز پس گیرند.

ایلیا جزایری در باره اتهام‌هایی که به ایران زده می‌شود که ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند، می‌گوید این که ایران از حوثی‌ها حمایت معنوی و سیاسی می‌کند شکی نیست اما درباره کمک‌های نظامی نیاز به داشتن اسناد است.

در این میان شبکه جهانی بی بی سی خبر داد که نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن، در یک نبرد مهم با نیروهای القاعده در یک جبهه قرار گرفته‌اند و با حوثی‌ها جنگیده‌اند.

افشین شاهی استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه برادفورد بریتانیا به رادیو فردا می‌گوید این امکان همکاری‌های تاکتیکی غیر ممکن نیست اما همکاری عربستان و القاعده در درازمدت بعید به نظر می‌رسد.

گزارش جواد کوروشی از آخرین رویدادهای یمن
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:27 0:00
لینک مستقیم

روز دوشنبه خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که یکی از فرماندهان بلندپایه ارتش یمن در شهر شیخ عثمان در استان عدن بدست یک مرد مسلح کشته شد. ژنرال عبدربه حسین فرمانده گردان پانزدهم توپخانه بود که در استان آبیان مستقر بود. این استان در هفته های گذشته مورد حمله های شدید نیروهای القاعده بوده است.

XS
SM
MD
LG