لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

فرمان بشار اسد برای برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه


شبه‌نظامیان داوطلبان طرفدار دولت سوریه پس از دوره آموزش نظامی
شبه‌نظامیان داوطلبان طرفدار دولت سوریه پس از دوره آموزش نظامی

ساعاتی پس از اعلام توافق آمریکا و روسیه بر سر برقراری آتش بس در سوریه، بشار اسد روز دوشنبه سوم اسفند از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین) خبر داده است.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، شامگاه دوشنبه گزارش داد که بشار اسد فرمان برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه را صادر کرده است.

به گزارش رویترز، آخرین انتخابات پارلمانی سوریه در ماه مه سال ۲۰۱۲ برگزار شد و در این انتخابات برای نخستین بار علاوه بر حزب حاکم بعث سوریه، دیگر احزاب نیز اجازه یافتند در این انتخابات شرکت کنند.

طبق این گزارش به رغم حضور احزاب مختلف در انتخابات پارلمانی سوریه در سال ۲۰۱۲ تقریبا اکثر ۲۵۰ نماینده انتخابات شده پارلمان از اعضای حزب بعث هستند.

از آغاز بحران و جنگ داخلی در سوریه دستکم ۲۶۰ هزار نفر در این کشور کشته و میلیون‌های نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

برقراری آتش‌بس در سوریه

پیشتر آمریکا و روسیه از برقراری آتش‌بس در سوریه از روز شنبه، هشتم اسفند، خبر داده‌ و اعلام کرده‌اند، این آتش‌بس شامل گروه حکومت اسلامی (داعش) و همچنین گروه جبهه النصره نخواهد بود.

این در حالی است که گروه‌های مخالف بشار اسد از این طرح آتش‌بس انتقاد کرده‌اند.

با این حال، سخنگوی سازمان ملل متحد از طرح آتش‌بس مورد توافق روسیه و آمریکا به عنوان اولین گام به سوی یک آتش‌بس با دوام در سوریه یاد کرده است.

مقام‌های آمریکا روز دوشنبه گفته بودند، تصمیم به برقراری آتش‌بس از سوی واشینگتن و مسکو پس از آن اتخاذ شد که طرفین بر سر شرایط «کاهش خصومت‌ها» بین حکومت بشار اسد و گروه‌های مخالف مسلح به توافق رسیدند.

در صورت برقراری آتش‌بس، درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح متوقف خواهد شد ولی عملیات نظامی علیه گروه حکومت اسلامی، جبهه النصره، شاخه گروه القاعده، و سایر گروه‌های تروریستی که نام آن‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل اعلام شده است، ادامه خواهد یافت.

هم روسیه و هم آمریکا به صورت جداگانه علیه این گروه‌ها دست به حملات هوایی می‌زنند.

به گزارش رویترز، این آتش‌بس به ارتش سوریه و نیروهای متحد آن و همچنین به گروه‌های مخالف بشار اسد اجازه می‌دهد، تا برای دفاع از خود در صورت ضرورت پاسخ متناسب بدهند.

بشار الزوبی، رئیس دفتر سیاسی ارتش یرموک از گروه‌های مخالف حکومت، گفته است، این طرح به نیروهای وفادار به بشار اسد و روسیه اجازه می‌دهد،‌ به بهانه‌های مختلف به حملات خود به مخالفان ادامه دهند، در صورتی که مخالفان از توانایی مقابله چندانی برخوردار نیستند.

وی گفته است: با توجه به اینکه در برخی از مناطق گروه‌های مختلفی حضور دارند، روسیه و رژیم به بهانه حضور نیروهای جبهه النصره به حملات خود ادامه خواهند. در صورت انجام چنین حملاتی، آتش‌بس دوام نخواهد آورد.

XS
SM
MD
LG