لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

بشار اسد مخالفانش را به نقض آتش‌بس در سوریه متهم کرد


رییس‌جمهوری سوریه در سخنان روز سه‌شنبه‌اش پیشنهاد عفو سراسری را مطرح کرد، مشروط به اینکه جنگجویان سلاح‌های خود را تحویل دهند.
رییس‌جمهوری سوریه در سخنان روز سه‌شنبه‌اش پیشنهاد عفو سراسری را مطرح کرد، مشروط به اینکه جنگجویان سلاح‌های خود را تحویل دهند.

رییس‌جمهوری سوریه ‌روز سه‌شنبه ۱۱ اسفند آتش‌بس شکننده در این کشور را «کورسوی امید» توصیف کرد و ضمن متهم کردن مخالفان به نقض آتش‌بس گفت که دمشق به مسوولیت خود در حفظ این آتش‌بس متعهد خواهد ماند.

بشار اسد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «آ.ار.د» آلمان درباره پایدار بودن آتش‌بس در سوریه که وارد چهارمین روز خود شده است، گفت که «ما به مسوولیت خود برای اینکه این آتش‌بس برقرار بماند عمل می‌کنیم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی افزود: «ما در زمینه مقابله به مثل خویشتنداری به خرج داده‌ایم تا به این توافق شانسی بدهیم. این کاری است که می‌توانیم انجام دهیم، ولی در ‌‌نهایت ظرفیت‌ها محدود است. این مسئله به طرف مقابل بستگی دارد».

رییس‌جمهوری سوریه همچنین پیشنهاد عفو سراسری را مطرح کرد، مشروط به اینکه جنگجویان سلاح‌های خود را تحویل دهند.

بشار اسد تصریح کرد: «مهم‌ترین مسئله برای من، هم قانونی و هم بر اساس قانون اساسی، این است که آن‌ها به عنوان شهروند حق ندارند سلاح‌های خود را حفظ کنند و به مردم یا اموال دیگران آسیب بزنند».

وی گفت: «این تنها چیزی است که ما می‌خواهیم و نه بیشتر. همان‌طور که گفته‌ام آن‌ها مشمول عفو کامل خواهند شد».

آتش‌بس در سوریه با توافق آمریکا و روسیه از بامداد روز هشتم اسفند برقرار شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ‌بشار اسد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «آ.ار.د»، مخالفانش را به نقض آتش‌بس متهم کرد. مخالفان حکومت سوریه نیز دمشق را به ادامه حملات علیه مواضع آن‌ها متهم کرده‌اند. دولت بشار اسد این اتهام را رد کرده است.

ناظران بین‌المللی از روز شنبه تاکنون از چندین مورد نقض آتش‌بس خبر داده‌اند ولی گفته‌اند که میزان آن زیاد نبوده است.

جنگ در سوریه طی پنج سال گذشته دستکم ۲۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه در گزارش خود خبر داده که ساکنان شهر تحت محاصره «درعا» روز سه‌شنبه از فرصت آتش‌بس استفاده کرده و تظاهرات روزانه خود را از سر گرفتند.

به گفته فعالان حقوق بشر در سوریه، شماری از مردان جوان با راهپیمایی در میان ویرانه‌های این شهر، علیه رژیم بشار اسد شعار داده و پلاکاردهای رنگی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «درعا زانو نخواهد زد!»

XS
SM
MD
LG