لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

دادستانی سیستان‌وبلوچستان علیه معاون روحانی «اعلام جرم کرد»


خانم مولارودی روز چهارم اسفند از اعدام تمامی مردان یک روستا در استان سیستان و بلوچستان به اتهام «قاچاق مواد مخدر» خبر داده بود.
خانم مولارودی روز چهارم اسفند از اعدام تمامی مردان یک روستا در استان سیستان و بلوچستان به اتهام «قاچاق مواد مخدر» خبر داده بود.

سایت محلی «دادمردان» از اعلام جرم دادستانی استان سیستان و بلوچستان علیه شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده خبر داده است.

خانم مولارودی روز چهارم اسفندماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر از اعدام تمامی مردان یک روستا در استان سیستان و بلوچستان به اتهام «قاچاق مواد مخدر» خبر داده و نسبت به عواقب آن هشدار داده بود.

این اظهارات معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده با واکنش مقام‌های قضایی و نمایندگان این استان در مجلس مواجه شده است.

محمدعلی حمیدیان٬ معاون رییس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با تکذیب اظهارات مولارودی گفته که وی «با فرافکنی٬ ناتوانی نهادهای اجرایی در رفع معضلات استان را به قوه قضاییه نسبت داده است».

آقای حمیدیان این اظهارات را نوعی «نشر اکاذیب و افتراء به دستگاه قضایی» ارزیابی کرده و سایت محلی «دادمردان» هم خبر داده که علیه مولاوردی اعلام جرم شده است.

لینک مستقیم

حسن رضوی دوست٬ معاون دادستان زاهدان اعلام کرده که «ادعای» مولاوردی «کذب محض بوده و صحت ندارد» و «این موضوع نشر اکاذیب بوده و قابل تعقیب کیفری است».

رضوی‌دوست افزوده است: «با توجه به کذب بودن این موضوع معاون رییس جمهوری هم باید از لحاظ کیفری پاسخگو باشد و هم از مردم استان عذرخواهی کند».

محمد سرگزی٬ دادستان هیرمند هم در این رابطه گفته که «سخنان غیر مستند و کذب در رابطه با سیستان و بلوچستان یک جرم و جفا در حق مردم این استان است».

سایت «دادمردان» همچنین از شکل‌گیری یک کمپین در زاهدان با عنوان «توهین به روستائیان ممنوع» خبر داده و تعدادی از تصاویر این کمپین اعتراضی را منتشر کرده است.

آن‌طور که سایت محلی «عصر هامون» نیز گزارش کرده است، زهره طبیب‌زاده، فاطمه آلیا، لاله افتخاری، فاطمه رهبر٬ حمید رسایی و نیره اخوان از نمایندگان مجلس به رییس جمهوری در این‌ زمینه تذکر داده‌اند.

حسینعلی شهریاری٬ نماینده زاهدان هم در گفت‌وگو با سایت «دانا» اعلام کرده که «باید مشخص شود خانم مولاوردی با چه اسنادی این مصاحبه را انجام داده‌اند».

شهریاری افزوده است: سخنان معاون رییس جمهوری «حیثیت» استان سیستان و بلوچستان را برده و نمایندگان این «مسئله را علاوه بر مجلس، از طریق شورای عالی فرهنگی انقلاب هم پیگیری» خواهند کرد.

باقر حسینی یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم در این رابطه گفته است: «چنین روستایی که مردان آن اعدام شده باشند، وجود ندارد مگر اینکه آن روستا زیر پنج نفر جمعیت داشته باشد که آن هم بعید است».

حلیمه عالی از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس هم گفته که «مولاوردی به جای اتهام به مردان سیستان و بلوچستان بگوید برای زنان چه اقدامی انجام داده است».

سیستان و بلوچستان یکی از پهناور‌ترین و فقیر‌ترین استان‌های ایران است.

براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، از جمعیت دو میلیون و ۳۵۰ هزار نفری استان سیستان و بلوچستان، بیش از ۶۴۰ هزار تن بی‌سواد هستند.

سیستان و بلوچستان دارای هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک با پاکستان و افغانستان است و یکی از مسیرهای اصلی ورود مواد مخدر به داخل ایران محسوب می‌شود.

علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان، ۲۴ بهمن گفته بود: «از ابتدای سال تاکنون ۱۴۴تن موادمخدر کشف و ضبط شده است که بیشترین آن‌ها تریاک بوده است و همچنین طی این مدت علاوه بر انهدام ۱۲۰ باند مواد مخدر؛ بیش از ۱۵۰ قبضه اسلحه از قاچاقچیان مواد مخدر کشف و ضبط شده است».

XS
SM
MD
LG