لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

علی لاریجانی: گروه ۱+۵ هنوز تعهدات خود را کامل اجرا نکرده‌ است


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه ۱۲ اسفند گفت که گروه ۱+۵ هنوز تعهدات خود را در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران «به طور کامل» اجرایی نکرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای لاریجانی در دیدار با لازار کومانسکو، وزیر امور خارجه رومانی، با اشاره به توافقات هسته‌ای صورت گرفته میان ایران و ۱+۵ گفت: «مدتی است که از امضای توافق‌نامه هسته‌ای می‌گذرد و در این مدت ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده‌است، اما متأسفانه هنوز از طرف مقابل این تعهدات به طور کامل اجرایی نشده‌ است».

وی با اشاره به ادامه روند تحریم در مبادلات بانکی، افزود: «پیش‌زمینه انجام مراودات اقتصادی و تجاری میان ایران و کشورهای دیگر، تسهیل در مبادلات و امور بانکی است که این امر هنوز در حد مطلوب صورت نگرفته و امیدوارم که این مشکل هرچه سریع‌تر برطرف شود».

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:36 0:00
لینک مستقیم

توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی تیرماه امسال در وین به دست آمد و بر اساس آن تهران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف کند که این تحریم‌ها پس از تأیید آژانس، تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان علیه تهران در دی‌ماه امسال لغو شد.

یک روز پیش از سخنان علی لاریجانی، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی «العربی الجدید»، از تأخیر برخی بانک‌های بزرگ اروپایی در رفع تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی در این زمینه گفت: «تاکنون، برخی بانک‌های بزرگ اروپایی تحریم‌های‌شان را به‌طور کامل پایان نداده‌اند از این جهت که آنها قبلاً تعهد دادند که وارد معامله تجاری با ایران نشوند».

آقای صالحی افزود: «ما همچنان منتظر هستیم که وزارت امور خارجه ایران با اتحادیه اروپا به‌ منظور حل این بحران تماس بگیرد. هیات انرژی اتمی مسئول این بخش نیست اما ارزیابی من این است که روند امور تقریباً خوب است».

وی با اشاره به توافق هسته‌ای اضافه کرد که «من همچنان با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، جهت بررسی سازوکار اجرای این توافق، در تماس هستم».

علی‌اکبر صالحی، روز سی‌ام دی در گفت‌وگو با تلویزیون حکومتی ایران گفته‌ بود که اگر طرف‌های مقابل در موضوع هسته‌ای به تعهدات خود عمل نکنند، ایران چاره‌ای اندیشیده که قابل بیان نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز هفتم اسفند در نخستین گزارش خود پس از اجرای برجام اعلام کرد که ایران به تعهداتش عمل کرده است ولی ذخیره آب سنگین آن برای مدتی تقریباً یک تن بیشتر از حد مجاز بوده است.

بر اساس توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، جمهوری اسلامی می‌تواند حداکثر ۱۳۰ تن آب سنگین به صورت ذخیره داشته باشد.

XS
SM
MD
LG