لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

سالانه حدود «۵۰۰ هزار » ایرانی دچار سکته قلبی و مغزی می‌شوند


رضا ملک‌زاده٬ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت می‌گوید سالانه حدود ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان ایران دچار سکته قلبی و مغزی می‌شوند و از این تعداد نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای ملک‌زاده این اظهارات را در چهارمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران در بیمارستان قلب رجایی تهران بیان کرده است.

وی پیش‌زمینه‌ بیماری‌های قلبی و مغزی را چربی٬ فشار و قند خون، چاقی و بی‌تحرکی عنوان کرده و افزوده باید بدانیم «نزدیک به نیمی از مردم کشور در ۵۰ سالگی به بیماری فشار و چربی خون مبتلا می‌شوند.»

به گفته معاون وزیر بهداشت٬ حدود ۳۰ درصد از عوارض قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی در کشور بین افراد جوان و زیر ۵۵ سال اتفاق می‌افتد.

ملک‌زاده همچنین از عقب ماندن ایران از مقوله «پیشگیری» از بیماری‌های قلبی انتقاد کرده و گفته برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی «باید بتوانیم شیوه زندگی مردم را تغییر دهیم.»

وی از مردم خواسته برای پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی «سبک زندگی خود را اصلاح کنند و از مصرف چربی، قند و شکر، نمک، سیگار، فست‌فودها و غذاهای آماده خودداری کنند.»

اظهارات ملک‌زاده در حالی بیان شده که جلال‌الدین میرزایی٬ رئیس انجمن تغذیه ایران، گفته در ایران روزانه ۱۲ گرم نمک مصرف می‌شود، در حالی که استاندارد جهانی روزانه ۵ گرم است.

وی مصرف بیش از اندازه فست‌فود در ایران را یکی از دلایل مصرف بالای نمک در کشور معرفی کرده است.

فریدون نوحی٬ رئیس انجمن قلب و عروق ایران هم آمار مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی در کشور را بالاتر از کشورهای پیشرفته دانسته است.

ه گفته نوحی «مردم ما علیرغم داشتن آگاهی پیرامون عوامل خطر به وجود آورنده بیماری‌های قلبی عروقی، نسبت به کنترل آن و رعایت دانسته‌های خود دقت و توجه لازم را ندارند.»

وی مصرف زیاد نمک، روغن و شیرینی را از اصلی‌ترین عوامل بیماری‌های قلبی عنوان کرده و گفته «اکنون باید آلودگی هوا را نیز به علل زمینه‌ساز بیماری‌های قلب و عروق در ایران افزود.»

سعید حسینی٬ عضو هیات علمی بیمارستان قلب رجایی هم میانگین سن بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران را پائین‌تر از استاندارد جهانی دانسته و از مسئولان حوزه سلامت خواسته برای تغییر سبک زندگی مردم کشور «فرهنگ‌سازی» کنند.

کارشناسان معتقدند با آنکه سن امید به زندگی در ایران بیشتر شده٬ اما به همان نسبت بیماری‌های قلبی و عروقی حتی در بین نسل جوان هم افزایش یافته است.

رژیم غذایی ناسالم٬ مصرف بالای دخانیات٬ شیوه زندگی نادرست و کم‌تحرک موجب ایجاد و تشدید چاقی، افزایش چربی و فشارخون و در نتیجه عوارض قلبی و مغزی می‌شود.

XS
SM
MD
LG