لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

آمریکا پرونده آزمایش‌ جدید موشکی ایران را «به شورای امنیت می‌برد»


سپاه می گوید که طی چند روز گذشته انواع موشک‌های بالستیک با بردهای ۲۰۰۰ کیلومتر، ۸۰۰ کیلومتر و ۵۰۰ کیلومتر پرتاب شده است.
سپاه می گوید که طی چند روز گذشته انواع موشک‌های بالستیک با بردهای ۲۰۰۰ کیلومتر، ۸۰۰ کیلومتر و ۵۰۰ کیلومتر پرتاب شده است.

یک مقام آمریکا روز سه‌شنبه ۱۸ اسفند اعلام کرد که ایالات متحده از نزدیک گزارش‌های منتشره درباره آزمایش‌های موشک بالستیک از سوی ایران را دنبال می‌کند و در صورت تایید آن‌ها، از طریق شورای امنیت سازمان ملل «پاسخ مناسبی» به آن داده خواهد شد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این زمینه اظهار داشت: «ما از این موضوع مطلع هستیم و از نزدیک گزارشی‌های مربوط به چندین آزمایش موشک‌های بالستیک از سوی ایران را دنبال می‌کنیم».

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی تاکید کرد که آزمایش‌های یاد شده نقض «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) نیست ولی «نشانه‌های قوی» وجود دارد که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نقض شده است.

آقای تونر گفته که اگر گزارش‌های منتشره درباره آزمایش موشکی ایران تایید شود، «این موضوع را در شورای امنیت مطرح خواهیم کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: «این تحول نشان می‌دهد که چرا ما باید از نزدیک با متحدان خود در سراسر جهان همکاری کنیم تا برنامه موشکی ایران را کند و محدود کنیم».

وی با اشاره به «بررسی جدی» این آزمایش‌ها و دادن «پاسخ مناسب» به آن، گفت: «ما همچنین اقدامات یکجانبه‌ای را برای مقابله با تهدیدهای برنامه موشکی ایران به اجرا در می‌آوریم».

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز سه‌شنبه از برگزاری «رزمایش موشکی اقتدار ولایت» خبر داد و گفت: «این رزمایش که با روشی متفاوت‌تر از رزمایش‌های مشابه از چند روز گذشته با پرتاب انواع موشک‌های بالستیک دوربرد، میان برد و کوتاه برد در مناطق گوناگونی از پهنه ایران اسلامی آغاز شده است، از اولین دقایق بامداد امروز وارد مرحله نهایی خود شد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، امیرعلی حاجی‌زاده افزوده است: «طی چند روز گذشته پرتاب انواع موشک‌های بالستیک با بردهای ۲۰۰۰ کیلومتر، ۸۰۰ کیلومتر، ۵۰۰ کیلومتر و ۳۰۰ کیلومتر صورت پذیرفته و طیف متنوعی از موشک‌های ایرانی به غرش درآمده‌اند».

رویترز همچنین از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی نقل قول کرده که آزمایش جدید موشک‌های بالستیک از سوی ایران که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند مایه نگرانی است و در صورت تایید، نقض قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل است.

وی که نامش فاش نشده است، افزود: «ما این اطلاعات را بررسی می‌کنیم. برنامه موشک‌های بالستیک ایران مایه نگرانی است. طراحی موشک‌هایی با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای از سوی ایران در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که ایران را از هرگونه فعالیتی در این زمینه منع کرده است».

این مقام فرانسوی تصریح کرده که هنوز زود است درباره نوع اقدامات احتمالی در واکنش به آزمایش یاد شده صحبت کرد.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ که تیرماه امسال و به منظور تایید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و شش قدرت جهانی تصویب شد، از ایران خواسته شد «تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند اجتناب کند، از جمله به کارگیری تکنولوژی مربوط به این موشک‌ها».

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که موشک‌های بالستیک ایران ماهیت دفاعی داشته و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارند لذا پرتاب آزمایشی آنها نقض قطعنامه یاد شده نیستند.

سپاه پاسداران در مهرماه امسال نیز موشکی با نام «عماد» آزمایش کرد که واکنش کشورهای غربی بویژه ایالات متحده آمریکا را به دنبال داشت. یک تیم ناظر بر تحریم‌های ایران در سازمان ملل آذرماه، موشک بالیستیک عماد را در رده موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ارزیابی کرد.

ایالات متحده ساعاتی پس از اعلام آغاز اجرای برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با برنامه موشکی ایران به فهرست تحریم‌های آمریکا افزود.

با این حال، حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ۲۰ بهمن امسال از ارتقاء موشک بالیستیک «عماد» خبر داد و گفت که نسخه دوم این موشک سال ۹۵ تحویل سپاه پاسداران می‌شود.

XS
SM
MD
LG