لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۵

عربستان: ایران دخالت‌هایش را متوقف کند تا بهترین روابط برقرار شود


وزیر امور خارجه عربستان سعودی از ایران به عنوان «تمدنی بزرگ با مردمس دوست داشتنی» نام برده است.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی از ایران به عنوان «تمدنی بزرگ با مردمس دوست داشتنی» نام برده است.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، گفت که اگر جمهوری اسلامی «دخالت در امور» کشورهای عربی را متوقف کند، این کشورها نیز آماده برقراری «روابط مستحکم» با ایران خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای جبیر روز چهارشنبه، ۱۹ اسفند، در ریاض گفت: «اگر ایران مسیر و سیاست‌های خود را تغییر دهد، هیچ چیز مانع تغییر وضعیت و بنا کردن بهترین روابط بر مبنای حسن همجواری و دخالت نکردن در امور دیگران نخواهد بود.»

عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مدت‌هاست که ایران را به دخالت در امور داخلی و سازماندهی عملیات تروریستی در خاک خود متهم می‌کنند.

ایران این اتهامات را همواره رد کرده است و می‌گوید دخالتی در امور داخلی کشورهای منطقه ندارد.

روابط میان عربستان سعودی و ایران در سال‌های گذشته بحرانی بوده، اما پس از آن که ریاض یک روحانی شیعه مورد حمایت تهران را در کنار ده‌ها عضو گروه‌هایی مانند القاعده به اتهام عملیات تروریستی اعدام کرد، روابط دوجانبه بیشتر به وخامت گرایید.

ساعاتی پس از اعدام شیخ نمر باقر النمر، صدها معترض با حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران، ساختمان آنها را تخریب کرده و به آتش کشیدند.

این مسئله باعث شد ریاض روابط خود با تهران را قطع کند.

پیش از این، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، نیز بدون نام بردن از ایران، از کشورهای دیگر خواسته بود تا از مداخله در امور داخلی کشورش خودداری کنند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز در سخنان جدید خود تاکید کرد که تخریب روابط دوجانبه به علت «سیاست‌های فرقه‌گرایانه» ایران و «حمایت از تروریسم و تشکیل سلول‌های تروریستی در کشورهای منطقه» بوده است.

آقای جبیر تاکید کرده است: «ایران کشوری مسلمان و همسایه با تمدنی بزرگ و مردمی دوست‌داشتنی است، اما سیاست‌های به جا مانده از انقلاب خمینی تهاجمی بوده‌اند.»

اشاره وزیر امور خارجه عربستان سعودی به سخنان روح‌الله خمینی، رهبر نخست جمهوری اسلامی، مبنی بر «صدور انقلاب اسلامی» به کشورهای دیگر جهان است.

علی خامنه‌ای، جانشین آیت‌الله خمینی، نیز بر ادامه راه او تاکید دارد.

این در حالی است که آقای خامنه‌ای در عین حال بر ضرورت «اتحاد شیعه و سنی» نیز تاکید دارد و در مقابل آمریکا را به «ایجاد اختلاف» میان این دو مذهب بزرگ اسلامی متهم می‌کند.

XS
SM
MD
LG