لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

اوباما: ایران و عربستان باید در خاورمیانه با هم سهیم باشند


باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا،
باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا،

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، در گفت‌و‌گو با مجله آتلانتیک گفته است، رقابت بین ایران و عربستان باعث جنگ و هرج و مرج در سوریه، یمن و عراق شده است.

باراک اوباما در این مصاحبه که روز پنجشنبه دهم مارس منتشر شده گفته است: «رقابت بین عربستان و ایران که به جنگ نیابتی و هرج و مرج در سوریه، عراق و یمن منجر شده است، ما را ملزم می‌کند که به دوستان خود و همچنین به ایرانی‌ها گوشزد کنیم، باید راهی موثر برای تقسیم منطقه بین خود پیدا کنند و نوعی صلح سرد برقرار کنند.»

وی اضافه کرده است: رویکردی که به دوستان ما بگوید، «حق با شما است، ایران عامل همه مشکلات است و ما به شما کمک می‌کنیم تا با ایران مقابله کنید» به طور بنیانی به‌این معنا خواهد بود که درگیری‌های فرقه‌ای و مذهبی در منطقه ادامه خواهد داشت.

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرده است: متحدان ما درخلیج فارس، دوستان قدیمی ما، توانایی خاموش کردن آتش (تنش در منطقه) را ندارند یا نمی‌توانند به پیروزی دست یابند، و معنی آن این است که می‌بایست ما مداخله کنیم و با استفاده از نیروی نظامی خود مساله را برای آنها حل کنیم.

باراک اوباما تاکید کرده است: «چنین رویکردی به نفع آمریکا و به نفع خاورمیانه نیست.»

رونالد ریگان و ایران

در بخش دیگری از این مصاحبه باراک اوباما به ارزیابی کارنامه سیاست خارجی رونالد ریگان، رییس جمهوری آمریکا در سال ۱۹۸۱-۱۹۸۹ پرداخته و از رویکرد او در قبال اتحاد جماهیر شوروی تقدیر کرده است.

با این حال، رییس جمهوری آمریکا گفته است، یک روایت در بین جمهوریخواهان تبلیغ می‌شود، این است که دلیل انتخاب رونالد ریگان به عنوان رییس جمهوری آمریکا در سال ۱۹۸۰ این بود که فردی سرسخت به نظر می‌رسید و ایرانی به این نتیجه رسیدند که بهتر است گروگان‌ها را آزاد کنند.

باراک اوباما تاکید کرده است: آنچه که در واقعیت رخ داد این بود که مذاکرات طولانی با ایرانی‌ها انجام شد و آنها به خاطر اینکه با جیمی کار‌تر خوب نبودند به رغم پایان یافتن مذاکرات و توافق برای آزادی گروگان‌ها، ایرانی‌ها دست نگهداشتند و پس از انتخاب رونالد ریگان گروگان‌ها را آزاد کردند.

وی تصریح کرده است: اظهارات و رویکرد رونالد ریگان تاثیری بر آزادی گروگان‌ها نداشت.

در سیزده آبان ماه سال ۱۳۵۸ دانشجویان پیرو خط امام با حمله به سفارت آمریکا در تهران کارمندان این سفارت را به گروگان گرفتند. این گروگان‌ها پس از انتخابات آمریکا در سال ۱۳۵۹ آزاد شدند.

XS
SM
MD
LG