لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

انتخابات ایالتی آلمان؛ «موفقیت‌های راست افراطی»


آنگلا مرکل
آنگلا مرکل

برآوردها نشان می‌دهد حزب افراطی مخالف پناهجویان و مهاجران، در انتخابات سه ایالت آلمان به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده است. در حالی‌که متحدان مرکل در هر سه ایالت نتیجه بدتری در مقایسه با سال‌های گذشته کسب کرده‌اند.

انتخابات در این سه ایالت در آستانه انتخابات سراسری سال ۲۰۱۷ میلادی، آزمونی برای صدر اعظم آلمان و هم‌پیمانان او، به ویژه در مورد سیاست‌های مربوط به مهاجران و پناهجویان به شمار می‌رود.

برآوردهای اولیه پس از انتخابات نشان می‌دهد حزب افراطی دست راستی مخالف مهاجران در هر سه ایالت بادن-وورتمبرگ، راینلاند-فالتس و زاکسن-آنهالت به موفقیت‌های دست یافته و حزب «دمکرات-مسیحی» آنگلا مرکل، نتایج بدتری در مقایسه با پنج سال پیش کسب کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، موضع‌گیری صدر اعظم آلمان در قبال پناهجویان و مهاجران، باز گذاشتن مرزهای آن کشور و عزیمت بیش از یک میلیون پناهجو در سال ۲۰۱۵، سبب شده که دمکرات-‌مسیحی‌ها شمار زیادی از هواداران سنتی و دست راستی خود را از دست بدهند.

همین خبرگزاری می‌گوید برآوردها نشان می‌دهد حزب خانم مرکل احتمالا اکثریت خود را در بادن-وورتمبرگ از دست می‌دهد. از سوی دیگر، «سبزها» احتمالا در این ایالت جنوب‌غربی آلمان، برای نخستین بار، صاحب اکثریت می‌شوند.

در راینلاند-فالتس رقابت نزدیکی بین دمکرات-مسیحیان و سوسیال-دمکرات‌ها وجود دارد، اما چپ‌های میانه‌رو ممکن است از حزب مرکل پیشی بگیرند.

اما موضوع دیگری که به طور مشخصی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده، موفقیت‌ها حزب افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (ا ایف دی) است. برآوردها حاکی از آن است که این حزب دست راستی مخالف مهاجران، به پارلمان هر سه ایالت راه پیدا می‌کند، آنچه به گفته خبرگزاری آلمان، در تاریخ پس از جنگ، بی‌سابقه است.

در ایالت زاکسن-آنهالت، اکثریت همچنان در دست دمکرات-مسیحی‌ها باقی می‌ماند، اما «آلترناتیو برای آلمان» احتمال با نتیجه بی‌سابقه ۱۸ درصدی، وارد پارلمان این ایالت خاوری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حضور اصلی راست‌گرایان در آلمان، همیشه به طور مشخصی محدود به میانه‌روهای دمکرات-مسیحی و متحدان آن‌ها بوده است. این موضوع، صحنه سیاسی آلمان را از اتریش، سوئیس یا فرانسه، کشورهایی که راست‌گرایان افراطی حضور پررنگ‌تری داشتند، تا به امروز، متمایز می‌کرد.

XS
SM
MD
LG