لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

هشدار تازه‌ سفر به ایران؛ حتی پس از برجام آزار آمریکایی‌ها ادامه داشته‎


پرچم ایران و آمریکا پس از پایان مصاحبه وزاری خارجه گروه ۱+۵ در ژنو
پرچم ایران و آمریکا پس از پایان مصاحبه وزاری خارجه گروه ۱+۵ در ژنو

وزارت خارجه آمریکا در توصیه‌ای تازه در خصوص سفر شهروندان آمریکایی به ایران، نسبت به بازداشت شهروندان این کشور در ایران، به ویژه آنانی که دارای تابعیت دوگانه هستند، هشدار داده است.

در این توصیه تازه که روز دوشنبه ۱۴ مارس در وب سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته، تصریح شده است: این هشدار در خصوص سفر به ایران جایگزین بیانیه قبلی که در ۲۹ ژانویه سال ۲۰۱۶ صادر شد، می‌شود تا به بار دیگر بر خطر دستگیری شهروندان آمریکایی، به ویژه آن دسته از شهروندانی که دارای تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی، تاکید شود.

وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه همچنین تاکید کرده است: «عناصر (و نیروهای) متعددی در ایران همچنان رویکردی خصمانه در قبال ایالات متحده دارند.» ایران از زمان امضای توافق هسته‌ای برنامه اقدام جامع مشترک (برجام) بین ایران و شش قدرت جهانی در وین در تیرماه امسال «به آزار و اذیت، بازداشت و دستگیری شهروندان آمریکایی بویژه دو تابعیتی‌ها، ادامه داده است».

به رغم آزادی تعدادی از شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی بودند در جریان مبادله زندانیان در ۲۷ بهمن ماه سال جاری، گزارش‌ها حاکی است که باقر نمازی، شهروند ایرانی -آمریکایی و نماینده سابق یونیسف در کشورهای افریقایی در اوایل اسفندماه جاری بازداشت شده است.

علاوه بر باقر نمازی فرزند وی سیامک نمازی، شهروند ایرانی- آمریکایی نیز در ایران در زندان به سر می‌برد.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفته است از آنجا که روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا وجود ندارد، به همین دلیل امکان خدمات کنسولی برای آن دسته از شهروندانی که گرفتار می‌شوند محدود است.

این بیانیه تصریح کرده است، هرچند که سفارت سوئیس در تهران به عنوان دفتر حفاظت منافع آمریکا عمل می‌کند، اما این دفتر قادر به ارائه بسیاری از خدمات به شهروندان آمریکایی در ایران نیست.

وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه به شهروندان این کشور هشدار داده است، از آنجا که ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، به سفارت سوئیس نیز اجازه فراهم کردن خدمات حمایتی از شهروندان دارای تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی را نمی‌دهد.

XS
SM
MD
LG