لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

سفر تاریخی باراک اوباما به کوبا


باراک اوباما روز یکشنبه وارد هاوانا پایتخت کوبا شد. سفر آقای اوباما اولین سفر یک رییس جمهوری آمریکا به کوبا از سال ۱۹۲۸ میلادی و نقطه عطفی است در تاریخ روابط دو کشور.

آقای اوباما در پیام نوروزی خود به ایرانیان به دشمنی چندین دهه میان دو کشور آمریکا و کوبا اشاره کرد و گفت دولت‌های آمریکا و کوبا چندین دهه گرفتار درگیری بودند و مدتی نه چندان دور، سفر او به هاوانا، پایتخت کوبا غیرقابل تصور بود.

باراک اوباما اضافه کرد که سفرش به کوبا یادآور این نکته است که دشمنان قدیمی پس از دهه‌ها بی‌اعتمادی، می‌توانند راهی تازه در پیش بگیرند.

روابط آمریکا و کوبا پس از انقلاب سال ۱۹۵۹ به‌شدت تیره شد. دولت امریکا در واکنش به دولت انقلابی فیدل کاسترو و نزدیکی کوبا به اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، دست به تحریم‌های گسترده‌ای علیه کوبا زد و سرانجام روابط دیپلماتیک خود با کوبا را در سال۱۹۶۱ قطع کرد.

دشمنی میان کوبا و آمریکا تا آن اندازه پیش رفت که آمریکا سال ۱۹۶۱ از یک واحد نظامی مهاجران کوبایی برای سرنگونی دولت فیدل کاسترو که به این جزیره رفتند پشتیبانی کرد. این تلاش مهاجران کوبایی ناکام ماند و آنان مغلوب نیروهای کوبایی شدند. یک سال بعد و پس از کشف موشک‌های شوروی در خاک کوبا روابط دوابرقدرت ان زمان برسر حضور شوروی در کوبا تا آستانه یک جنگ هسته‌ای تیره شد.

کنگره آمریکا در سال ۱۹۶۲ تحریم کامل اقتصادی کوبا را تصویب کرد. در سال ۱۹۷۷ میلادی حدود هفده سال پس از قطع روابط دیپلماتیک آمریکا یک دفتر حفاظت منافع خود در سفارت سویس در هاوانا باز کرد. در سال ۱۹۸۲ واشینگتن کوبا را متهم به حمایت از تروریسم کرد و نام این کشور را در یک لیست سیاه جای داد. ۱۹۹۲ کنگره آمریکا در مصوبه‌ای به نام اقدام دموکراتیک کوبایی روابط اقتصادی با کوبا توسط شرکت‌های آمریکایی خارج از آمریکا را مشمول تحریم کرد. هفت سال پس از این مصوبه تحریم‌ها علیه کوبا کمی تخفیف پیداکرد و پرواز به کوبا ممکن شد. درسال ۲۰۰۴ اما باردیگر جرج بوش رییس جمهوری وقت آمریکا مسافرت به کوبا و حواله پول به این کشور را محدود‌تر کرد. با روی کار آمدن باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ میلادی این محدودیت‌ها برداشته شد و مقام‌های دولتی دو کشور گفتگوهای خود را آغاز کردند.

هوشنگ امیر احمدی استاد دانشگاه در دانشگاه رتگرز نیوجرسی به رادیو فردا می‌گوید سفر آقای اوباما به کوبا سفری تاریخی است و به نفع کوبا است. به باور آقای امیراحمدی معمولی شدن روابط دوکشور هم در کوبا و هم در آمریکا مخالفین خود را دارد.

گزارش جواد کوروشی از سفر باراک اوباما به کوبا
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:40 0:00
لینک مستقیم

برای اولین بار باراک اوباما درهفدهم دسامبر سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که روابط آمریکا و کوبا پس از بیش از ۵۰ سال تغییر خواهد کرد. در آوریل ۲۰۱۵ روسای جمهوری دو کشور باراک اوباما و رائول کاسترو با یکدیگر دیدار کردند. پس از حذف نام کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم در اردیبهشت گذشته دو کشور در تیرماه سال گذشته روابط دیلماتیک خود را از سر گرفتند.

XS
SM
MD
LG