لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

پیام نوروزی روحانی؛ «برجام دو: اول اخلاق و بعد اقتصاد»


ساعاتی پیش از انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از «القا» شدن «برجام‌های دو و سه»، رئیس‌جمهور ایران در پیام نوروزی خود، انتخابات هفتم اسفند را سرآغاز «برجام دو» خواند و گفت که «این برجام قبل از اقتصاد از اخلاق آغاز می‌شود».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد که سال ۹۵، سال «اخلاق»، «شادی»، «نشاط» و «همراهی و همدلی برای ساختن ایران» باشد.

آقای روحانی روز یکشنبه، یکم فروردین، گفت که مردم در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ «برجام دو» را «کلیـد زدند».

وی اضافه کرد: «برجام دو همان اقدام مشترک ملی در داخل کشور است که با وحدت، آشتی و با همدلی شروع خواهد شد؛ برجامی که قبل از اقتصاد از اخلاق آغاز می‌شود».

حسن روحانی روز چهارشنبه، ۱۴ بهمن ۹۴ نیز از لزوم اجرای «برجام دو» در داخل سخن گفته بود و اعضای دولت او نیز خواستار الگو گرفتن از مذاکرات هسته‌ای برای حل دیگر اختلافات ایران با قدرت‌های جهانی شده‌اند.

ساعاتی پس از انتشار پیام نوروزی آقای روحانی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود در مشهد گفت که طرف غربی «حل شدن قضیه هسته‌ای را کافی نمی‌داند» و می‌خواهد این‌گونه القا کند که «برجام‌های دو و سه و غیره باید به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم».

آقای خامنه‌ای مانند سال‌های اخیر، سال ۹۵ را نیز نامگذاری کرده و آن را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توصیف کرده‌است.

با این حال حسن روحانی در پیام نوروزی خود گفت: «ما باید از پیشگاه خداوند بزرگ بخواهیم که سال ما را سال اخلاق، سال شادی و نشاط و سال همراهی و همدلی برای ساختن ایران اسلامی عزیزمان قرار دهد».

وی تأکید کرد که در «جامعه انقلابی» ایران نباید «اثری از دروغ، اتهام، بدگمانی، بدزبانی و تندخویی» و «فساد» باقی بماند.

رئیس‌جمهور ایران در ابتدای پیام خود نیز نوروز را «به معنای شستن دل از کینه‌ها» دانست و گفت که از خدا می‌خواهیم که «خشم را از نگاه ما، ستیز را از کلام ما و تندی را از رفتار ما، دور کند».

آقای روحانی روز شنبه، ۲۲ اسفند ۹۴، نیز ضمن انتقاد شدید از به گفته او «رواج تهمت و توهین» و «تنگ‌نظری» در فضای سیاسی کشور گفته بود که «برخی نمی‌توانند عظمت و رفاه ملت را ببینند».

پیشتر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در پیام نوروزی خود با اشاره به نتایج انتخابات هفتم اسفند۹۴ خطاب به مردم نوشته است که «با هم میثاق می‌بندیم که به یمن قدوم این عید تحول‌آفرین... حقیقت، صداقت، صلح‌جویی و احترام به خرد جمعی را جایگزین ناراستی، دروغ، جنگ‌طلبی و خودمحوری می‌سازیم».

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، نیز در پیام نوروزی خود ابراز امیدواری کرد که در سال ۹۵ دل‌ها از «زنگار قهر و بدبینی پیراسته شود» و «فضایی امن و آزاد فراهم آید تا مردم منطقه از هیولای جنگ و قهر و آشوب و کشتار و تجاوز و تنگ نظری و واپس گرایی رهایی یابند و جهان به سوی صلح و آشتی برمدار عدالت حرکت کند».

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در ایران نیز «در فضایی که آزادی و همدلی بر آن حاکم است دولت و ملت در کار ساختن و آبادنی معنوی و مادی کشور و رفع مشکلات فراوان موفق باشند».

ابراز امیدواری برای رسیدن به رشد اقتصادی پنج درصد

آقای روحانی در پیام نوروزی خود همچنین با اشاره به توافق اتمی وین و تلاش ایران برای افزایش فروش نفتش ابراز امیدواری کرد که سال ۹۵ رشد اقتصادی کشور به پنج درصد یعنی «دو برابر متوسط ۱۰ ساله گذشته» برسد.

رئیس‌جمهور ایران، پیش از گفته بود که در بودجه سال ۹۵، رشد اقتصادی پنج درصد در نظر گرفته شده است.

در سال ۹۳ رشد اقتصادی ایران به سه درصد رسید اما افزایش رشد اقتصادی ادامه پیدا نکرد و این رقم در نه ماه اول سال گذشته، هفت دهم درصد بوده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران، رشد اقتصادی در سال ۹۲ منفی ۱.۹۲ و در سال و در سال ۹۱ نیز منفی ۶.۸ درصد بوده است.

XS
SM
MD
LG