لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

صادق لاریجانی: پذیرش نسخه‌های غربی توسعه زمینه‌ساز نفوذ است


رئیس قوه قضائیه ایران یکی از «زمینه‌های نفوذ جدی دشمنان» را «پذیرش نسخه‌های غربی توسعه» خواند و گفته‌های مطرح شده درباره پذیرش «الزامات و قواعد غربی» برای پیشرفت کشور را افکاری «خطرناک»، «نادرست» و «غیرمنطبق با اهداف و مسیر انقلاب اسلامی» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، صادق لاریجانی، روز دوشنبه ۹ فروردین، گفت: «متاسفانه بر حسب پاره‌ای گزارش‌ها، برخی گفته‌اند که برای پیشرفت و توسعه اقتصادی چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت پذیرش الزامات و قواعد غربی‌ها در همه امور حرکت کنیم».

آقای لاریجانی چنین افکاری را «خطرناک»، «نادرست» و «غیرمنطبق با اهداف و مسیر انقلاب اسلامی» دانست.

او تأکید کرد که به کسانی که «از بیخ و بن به جمهوری اسلامی و مبنای فکری آن که معتقد است اسلام برای اداره جامعه و توسعه و پیشرفت نسخه و سخنی نو دارد» اعتقادی ندارند، «نباید فرصتی برای مشورت داده شود».

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره «نفوذ» و «اقتصاد مقاومتی»، یکی از «زمینه‌های جدی نفوذ دشمنان» را «تأثیر آنان بر تغییر ذهنیت مسئولان» جمهوری اسلامی و «تلاش برای پذیرش نسخه‌های غربی توسعه» دانست.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از توافق اتمی وین بارها درباره به گفته او تلاش آمریکا برای «نفوذ» در ایران هشدار داده است.

او که پیش از این بار‌ها بر «اقتصاد مقاومتی» تأکید کرده بود، سال ۹۵ را با نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرده است. اصطلاحی که برای توصیف اقتصادی بدون وابستگی به کشورهای خارجی و به خصوص در دوران تحریم‌ها استفاده می‌شود.

رهبر ایران روزهای واپسین سال گذشته نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، مبنی بر اینکه «اگر تمام اطراف کشور ما را هم حصار بکشند» این نهاد در ساخت موشک دچار مشکل نمی‌شود، گفته بود «این یعنی پیشرفت».

در مقابل اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز ۲۲ اسفند ۹۴ بدون اشاره مستقیم به سخنان آقای خامنه‌ای گفته بود: «مگر می‌شود امروز در دنیای کنونی در شرایطی محصور باشیم و از محصور بودن‌مان خوشحال باشیم».

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین خواستار پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی شده و برخی از نزدیکان او از جمله حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، خواستار جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای افزایش رشد اقتصادی کشور شده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در پیام نوروزی خود به ایرانیان گفته بود که ایران پس از توافق اتمی وین فرصت این را یافته است که بار دیگر به اقتصاد جهانی بپیوندد.

اما چهره‌هایی چون محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، و تعدادی از نمایندگان مجلس از دولت حسن روحانی خواسته‌اند که به جای انتظار برای اقدام آمریکا، از «ظرفیت‌های موجود در اقتصاد مقاومتی» برای حل مشکلات کشور استفاده کند.

این در حالی است که رئیس‌جمهور ایران ضمن تأکید بر تلاش دولت او برای اجرای «سیاست‌های اقتصاد مقاومتی»، یکی از این سیاست‌ها را «تعامل سازنده با دنیا» ذکر کرده است.

XS
SM
MD
LG