لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

جمهوریخواهان چطور می‌خواهند جلوی ترامپ را بگیرند؟


ترامپ برای اینکه بتواند بدون اما و اگر نامزد جمهوریخواهان بشود باید ۱۲۳۷ فرستاده حزبی یا delegate به دست بیاورد. او تا اینجا ۷۳۹ فرستاده به دست آورده. که از دیگران بیشتر است. اما همچنان راه درازی تا رقم جادویی ۱۲۳۷ باقی مانده.

او تنها در صورتی می‌تواند در نهایت به تعداد ضروری (۱+۵۰ درصد کل فرستادگان حزبی) دست پیدا کند که در ادامه رقابت، ۶۰ درصد فرستادگان باقی مانده را از آن خود کند. این کار غیرممکن نیست. اما به هیچ وجه آسان هم نیست.

اگر ترامپ تا پایان به ۱۲۳۷ فرستاده حزبی دست پیدا نکند، در روز ۲۸ تیرماه سال ۹۵ در گردهمایی ملی جمهوریخواهان در دور نخست رای‌گیری از فرستادگان حزبی نمی‌تواند نامزدی را به دست بیاورد.

و در دور دوم بسیاری از این فرستادگان از تعهدی که به آرای مردم دارند رها می‌شوند و می‌توانند به هر کس دوست دارند رای بدهند.

از اینجای کار دیگر زد و بندهای درون حزب است که نامزد نهایی را تعیین می‌کند و این احتمال به طور جدی مطرح است که جمهوریخواهان در این مرحله ترامپ را کنار بگذارند؛ کاری که می‌تواند برایشان به قیمت از دست رفتن انتخابات ریاست جمهوری تمام شود، ولی هویت و موجودیت «حزب معظم قدیمی – Grand Old Party» را از دست شخصیت جنجال‌آفرینی مانند ترامپ نجات دهد.

XS
SM
MD
LG