لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

ایران از تحویل بخش اول تجهیزات سیستم موشکی اس-۳۰۰ خبر داد


متخصصان روسی در حال سرهم کردن سامانه موشکی اس-۳۰۰ در مرکز تولید و تحقیقات «یاسکین» هستند.
متخصصان روسی در حال سرهم کردن سامانه موشکی اس-۳۰۰ در مرکز تولید و تحقیقات «یاسکین» هستند.

رسانه‌های ایران روز دوشنبه ۲۳ فروردین از ورود بخش اول تجهیزات سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ به کشور خبر دادند و سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز گفته که «مرحله نخست این قرارداد مسیر اجرایی خودش را طی کرده‌ است».

باشگاه خبرنگاران جوان روز دوشنبه تصاویری را از انتقال برخی تجهیزات نظامی در بندر انزلی منتشر کرد و نوشت که یک شهروند خبرنگار مرتبط با این خبرگزاری در توضیح این تصاویر گفته‌ است این تریلی‌ها حامل سامانه موشکی اس۳۰۰ است.

خبرگزاری صدا و سیما نیز در همین روز گزارش داد که خبرنگاری در خصوص ورود سری اول سامانه اس ۳۰۰ به بندر انزلی و آخرین وضعیت آن از حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، سؤال کرد.

جابری انصاری در پاسخ گفته است: «قبلاً هم گفتم که توافقات جدیدی میان دو کشور برای اجرای این قرارداد معوقه که تاریخ‌ها و زمان‌بندی‌های آن به تعویق افتاده بود حاصل شده و در مسیر اجراست».

وی افزود: «مرحله نخست این قرارداد مسیر اجرایی خودش را طی کرده‌ است و امیدواریم بر اساس زمان‌بندی جدیدی که وجود دارد تا پایان قرارداد، مراحل مختلف اجرایی تکمیل شود».

روز یکشنبه نیز، ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران در خصوص آخرین رایزنی‌ها برای تحویل «اس-۳۰۰» گفت: «توافق در مورد اس-۳۰۰ نهایی شده است. فکر می‌کنم قاعدتاً همین روزها در مورد اولین محموله آن اقدام شود».

رسانه‌های ایران پیشتر گفته بودند که قرار است سامانه موشکی «اس ۳۰۰» اسفند پارسال طی مراسمی در بندر آستراخان روسیه بارگیری شده و از طریق دریای خزر به ایران فرستاده شود.

اما در واکنش به این گزارش‌ها یک مقام بلندپایه وزارت دفاع روسیه گفته بود چون ایران هنوز پولی پرداخت نکرده، امکان ارسال این سامانه موشکی به ایران وجود ندارد.

موشک‌ ضدهوایی اس-۳۰۰ قادر است هواپیماها را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد.

اسرائیل و آمریکا از مخالفان اصلی تحویل این سامانه‌ها به ایران هستند.

ایران و روسیه در سال ۲۰۰۷ قراردادی برای تحویل پنج سامانه از این موشک‌ها به تهران امضاء کردند ولی دمیتری مدودیف، رییس جمهوری وقت روسیه، در سال ۲۰۱۰ این قرارداد را به دلیل تحریم‌های بین‌المللی معلق کرد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، سال گذشته ممنوعیت فروش اس۳۰۰ به ایران را لغو کرد و پس از آن دو کشور مذاکرات خود را برای به روزرسانی این سامانه و پرداخت‌های اضافی از سوی ایران آغاز کردند.

تهران برای تحویل گرفتن سامانه به‌ روز شده باید ۹۰۰ میلیون دلار پرداخت کند که ۱۰۰ میلیون دلار بیش از قرارداد قبلی است.

XS
SM
MD
LG