لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

بلومبرگ: صادرات نفت ایران به دو میلیون بشکه در روز رسیده است


گزارش‌ها حاکی است که صادرات نفت ایران در ماه آوریل نسبت به ماه مارس روزانه تا ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به دو میلیون بشکه در روز رسیده است.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنج‌شنبه ۲۶ فروردین ماه گزارش داد که در دو هفته اول ماه آوریل، نفتکش‌هایی که از سواحل ایران در خلیج فارس حرکت کرده‌اند، حدود ۲۸.۸ میلیون بشکه نفت ایران را حمل کرده‌اند که به طور میانگین، صادرات روزانه نفت ایران در این ۱۴ روز به بالای دو میلیون بشکه در روز می‌رسد.

این در حالی است که بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها، صادرات نفت خام ایران در ماه مارس روزانه حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه بود.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه تا ۲.۲ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد، اما تحریم‌ها این رقم را به یک میلیون بشکه کاهش داد.

بعد از لغو تحریم‌ها، صادرات نفت خام ایران به طور منظم افزایش نشان می‌دهد و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اواسط فروردین اعلام کرد که صادرات نفت و میعانات گازی کشور به دو میلیون بشکه در روز رسیده است.

دو برابر شدن صادرات نفت ایران طی سه ماهه اجرایی شدن برجام در حالی است که کشورهای عضو اوپک همراه با چندین تولید کننده نفت غیر عضو اوپک، از جمله روسیه، در حال آماده شدن برای اجلاس دوحه در روز شنبه هستند تا برای تثبیت تولید نفت به توافق برسند.

کشورهای شرکت کننده در اجلاس دوحه، روی هم رفته حدود ۴۵ درصد از کل نفت دنیا را تولید می‌کنند.

هنوز معلوم نیست که وزیر نفت ایران در این نشست شرکت کند یا نه، اما مقامات ایران قبلا به دفعات گفته‌اند که برنامه‌ای برای تثبیت تولید نفت ندارند و می‌خواهند تولید و صادرات نفت خود را به دوران قبل از تحریم‌ها بازگردانند.

در همین زمینه آژانس بین‌المللی انرژی روز پنج‌شنبه گزارش داد که از ابتدای سال ۲۰۱۶ تا آخر ماه مارس، تولید نفت ایران روزانه تا ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به رقم ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

آژانس در ادامه اما می‌گوید که تولید نفت در جهان روی هم رفته کاهش یافته است. «اکنون روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت مازاد تولید می‌شود، در حالی که در سال گذشته این رقم به ۱.۵ میلیون بشکه می‌رسید».

قیمت نفت خام نیز از نیمه فوریه امسال (دو ماه قبل) تاکنون ۳۵ درصد افزایش یافته است. نفت برنت دریای شمال هم اکنون در بازارهای جهانی بالای ۴۴ دلار فروخته می شود.

XS
SM
MD
LG