لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

سازمان همکاری اسلامی، ایران را به «ادامه حمایت از تروریسم» متهم کرد


سازمان همکاری اسلامی روز جمعه ۲۷ فروردین با صدور بیانیه‌ای با انتقاد شدید از ایران، جمهوری اسلامی را به «ادامه حمایت از تروریسم» و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه از جمله سوریه و یمن متهم کرد.

این بیانیه در پایان نشست رهبران کشورهای عضو این سازمان به تصویب رسید ولی رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه و رییس این نشست، آن را قرائت نکرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه یاد شده آمده است: «این کنفرانس دخالت ایران در امور دولت‌های منطقه و سایر کشورهای عضو از جمله بحرین، یمن، سوریه و سومالی و ادامه حمایت آن از تروریسم را تقبیح می‌کند».

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که باید «روابط مبتنی بر همکاری» بین ایران و سایر کشورهای اسلامی شامل اجتناب کردن از استفاده یا تهدید به زور برقرار شود.

هم ترکیه و هم عربستان بخشی از ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه و همچنین حکومت بشار اسد هستند که از سوی روسیه و ایران حمایت می‌شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:57 0:00
لینک مستقیم

جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر حامی جنبش حوثی‌ها در یمن است که با نیروهای وفادار به منصور عبدربه هادی و مورد پشتیبانی عربستان در جنگ هستند.

عملیات ریاض به نفع نیروهای هادی که از مارس ۲۰۱۵ آغاز شده است تاکنون بیش از شش هزار کشته برجای گذاشته است.

نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول، ترکیه، در حالی پایان یافت که بیانیه مورد اعتراض ایران در مراسم اختتامیه آن خوانده نشد.

پیش‌نویس بیانیه پایانی سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی با اعتراض شدید دیپلمات‌های ایرانی همراه بود که معتقد بودند چهار بند آن ماهیت ضدایرانی دارد.

در همین زمینه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، مقامات عربستان سعودی را متهم کرد که مانع باز شدن باب بحث و گفت‌وگو درباره این بیانیه شده‌اند.

در یکی از بندهای مورد اشاره رخداد حمله به اماکن دیپماتیک عربستان سعودی در ایران محکوم شده است. یکی دیگر از این بندها نیز خواستار تغییر سیاست ایران درباره دخالت در امور داخلی دیگر کشورها شده است.

در این حال خبرگزاری مهر گزارش داده که حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، و هیات همراه او در اعتراض به «وجود بندهای ضدایرانی در بیانیه پایانی اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی» در مراسم اختتامیه نشست استانبول حضور نیافتند.

ایسنا نیز از عدم حضور آقای روحانی در مراسم اختتامیه خبر داده، اما در توضیح علت آن نوشت که قرار بوده «نشست اختتامیه این اجلاس در سطح کارشناسی ادامه پیدا کند».

ترکیه همزمان با سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی ریاست دوره‌ای این سازمان را برای یک دوره سه ساله از مصر تحویل گرفت.

آقای اردوغان در مراسم پایانی نشست بر همبستگی مسلمانان تاکید کرد و گفت که این نشست با شعار همبستگی و کمک به همکاری بیشتر اعضا برگزار شد و تصمیمات آن نیز به مردم مسلمان امید پیشرفت، رفاه، عدالت و صلح داده است.

XS
SM
MD
LG