لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

«اعتراض ۵۴ تاجر و اقتصاد‌دان» خارجی به تعطیلی کسب‌وکار بهاییان


یزد (عکس ارشیو)
یزد (عکس ارشیو)

۵۴ تاجر و اقتصاد‌دان، عمدتا از کشورهای آمریکا، استرالیا، هندوستان، برزیل و آلمان در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی ضمن ابراز نگرانی از «سیل اخیر تعطیلی مکان‌های کسب‌وکار» بهاییان، از حکومت ایران خواستند که از این اقدام «دست بردارد» و به شهروندان بهایی «اجازه مشارکت کامل در زندگی اقتصادی و اجتماعی بدهد».

به گفته نویسندگان این نامه، از اکتبر ۲۰۱۴ میلادی تاکنون «حداقل هشتاد کسب‌وکار» متعلق به بهاییان در شهرهای کرمان، رفسنجان و ساری به دلیل اینکه صاحبان آن‌ها «کسب خودرا به دلیل گرامیداشت یک مناسبت دینی بهایی موقتا تعطیل کرده بودند»، پلمب شده‌اند.

بر اساس گزارش روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در این نامه همچنین اعلام شده که صاحبان کسب‌وکار بهایی «وادار به امضای تعهدنامه» برای تعطیل نکردن مغازه‌های خود در روزهای «مقدس» بهاییان شده‌اند.

نویسندگان این نامه، «تعطیلی مکان‌های کسب‌وکار» بهاییان در ایران را «ناقض آزادی دین و حقوق بشر» و «بی‌حرمتی نسبت به آزادی کسب‌وکار» خوانده‌اند.

در این نامه با اشاره به محرومیت بهاییان از استخدام در مراکز دولتی تاکید شده که «کسب‌وکارهای کوچک» تنها راه کسب درآمد برای معتقدان به این دین است و تعطیلی این کسب‌وکار‌ها باعث «فشار شدید اقتصادی» به آنان خواهد شد.

سال گذشته گزارش‌هایی درباره پلمب شدن مغازه بهاییان در تعدادی از شهرهای ایران از جمله تهران، اصفهان، مشهد، ساری، قائم شهر، تنکابن، بابلسر کرمان، رفسنجان، جیرفت، بندرعباس و همدان منتشر شده بود.

این تاجران و اقتصاددانان در نامه خود از دولت ایران خواسته‌اند، همان گونه که از ورود کشورهای غربی به اقتصاد ایران استقبال می‌کند، آزادی اقتصادی شهروندان خود را نیز تضمین کند.

در همین حال هادی قائمی مدیر اجرایی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «جامعه تجاری در سراسر جهان باید به ایران بگوید که اگر می‌خواهد درهای خود را بروی تجارت بگشاید، باید به قوانین و به حقوق بهاییان احترام بگذارد».

به گفته جامعه بهاییان اروپا، حدود ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند اما قوانین جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین به رسمیت نمی‌شناسد و بهاییان در ایران از حق تحصیل در دانشگاه و استخدام در دستگاه‌های دولتی محروم هستند.

جامعه بهایی می‌گوید که پس از انقلاب سال ۵۷، بیش از ۲۰۰ بهایی از سوی حکومت ایران کشته شده‌ و هزاران بهایی دستگیر شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

در همین حال، سیمین فهندژ سخنگوی جامعه جهانی بهایی در بهمن ماه پارسال گفته بود که بیش از ۸۰ بهایی زندانی هستند.

XS
SM
MD
LG