لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

منبع روسی: ایران آزمایش موشکی جدیدی انجام داده است


نمایش عمومی موشک ماهواره‌بر سیمرغ در سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ ایران
نمایش عمومی موشک ماهواره‌بر سیمرغ در سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ ایران

خبرگزاری روسی اینترفرکس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده که رادارهای کنترل‌کننده روسیه تشخیص داده‌اند که ایران در هفته جاری یک آزمایش موشکی انجام داده است.

این منبع مطلع که در گزارش خبرگزاری اینترفکس به نام وی اشاره نشده است روز پنج‌شنبه، ۲ اردیبهشت اظهار داشت: «ایستگاه‌های راداری که در اورسک و ارماویر مستقر هستند، تشخیص داده‌اند که یک موشک بالستیک در ایران پرتاب شده است.»

تنها یک روز پیش از این گزارش نشریه محافظه‌کار واشینگتن فری‌بیکن در آمریکا نوشته بود که ایران هفته اخیر موشک جدیدی را برای اولین بار آزمایش کرده که پنتاگون آن را تلاشی برای ساخت موشک‌های دوربرد تلقی می‌کند.

ترجمه این گزارش در خبرگزاری فارس بازتاب یافته، اما این رسانه نزدیک به سپاه پاسداران ایران چیزی درباره صحت یا سقم گزارش واشینگتن فری‌بیکن ننوشته است.

در گزارش نشریه واشینگتن فری‌بیکن عنوان شده که ایران موشک ماهواره‌بر سیمرغ را روز سه‌شنبه آزمایش کرده نهادهای اطلاعاتی آمریکا هم انجام این آزمایش را نسبتا موفقیت‌آمیز ارزیابی کرده‌اند، اگرچه این موشک به مدار نرسیده است.

گزارش این نشریه با اظهارات جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همراه است که می‌گوید نمی‌تواند تایید کند که ایران موشکی جدیدی به فضا پرتاب کرده یا نه. با این حال وی اطمینان داده که آمریکا چنین فعالیت‌هایی را زیر نظر دارد.

آقای کربی گفته است: «مطمئنا ما تا آنجا که بتوانیم این فعالیت‌ها را رصد می‌کنیم. بحث الان این است که آیا ایرا یک موشک بالستیک پرتاب کرده یا تکنولوژی‌ موشک بالستیک را به آزمایش گذاشته است. اگر این مسائل صحت داشته باشد، قطعا برای ما اهمیت دارد و چنان‌که قبلا هم گفته‌ایم این مسئله مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت است.»

فری‌بیکن می‌نویسد که ماهواره‌های آمریکایی موشک سیمرغ را که در پایگاه پرتاب ماهواره سمنان قرار داشت، زیر نظر داشتند چنان‌که پیش‌بینی می‌شد این موشک ماه گذشته در اوج نگرانی‌هایی که در رابطه با تولید موشک‌های دوربرد ایران وجود داشت، پرتاب شود.

سپاه پاسداران ایران اواخر اسفند سال گذشته اقدام به پرتاب دو موشک بالستیک کرد که برد یکی از آن‌ها دو هزار کیلومتر و دیگری هزار و ۷۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

این رخداد به اعتراض آمریکا و مناقشه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد تبدیل شد. آمریکا اعتقاد دارد که این موشک‌ها از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برخوردارند ایران با پرتاب آنها قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده است.

روسیه، عضو دیگر شورای امنیت، اما می‌گوید که این اقدام به معنای نقض قطعنامه سازمان ملل نیست. در عین حال ایران هم تاکید دارد که موشک‌های پرتاب‌شده از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برخوردار نیستند.

XS
SM
MD
LG