لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

رئیس سازمان حج و زیارت: برگزاری حج ۹۵ همچنان در ابهام است


سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران روز دوشنبه ششم اردیبهشت اعلام کرد که عربستان درباره چگونگی صدور ویزا به زائران ایرانی هنوز پاسخ شفافی نداده و برگزاری حج تمتع همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای اوحدی در یک نشست خبری درباره آخرین نشست نمایندگان سازمان حج و زیارت ایران با مقامات سعودی گفت که عربستان قرار است تا پایان این هفته نظر نهایی خود را درباره نحوه صدور ویزا به زائران ایرانی اعلام کند.

او موضوع میانجی‌گری ترکیه برای انجام مذاکرات حج بین ایران و عربستان را رد کرد و گفت: «طبق مشورت انجام گرفته با وزرات امور خارجه، وقتی عربستان حافظ منافعی را در ایران مشخص کرده لازم نیست در کشور ثالثی ویزای اتباع ایرانی صادر شود».

در پی حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران در دی ماه گذشته این کشور روابطش را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد. پس از آن عربستان سعودی اعلام کرد که سفارت سوئیس در تهران خدمات کنسولی مربوط به ورود زائران حج به عربستان را ارائه خواهد داد.

رئیس سازمان حج و زیارت ایران همچنین تصریح کرد که مقامات سعودی درباره برنامه‌های فرهنگی ایران در مراسم حج از جمله «شعارها» شرط گذاشته‌اند.

سعید اوحدی درباره اظهارات اخیر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر رفتار «تحکم‌آمیز» مقامات عربستانی در مذاکرات اخیر، قطع روابط سیاسی دو کشور را دلیل فضای سرد مذاکرات عنوان کرد.

یکشنبه هفته جاری علی جنتی در گفتگو با خبرگزاری صدا وسیما گفته بود که در مذاكرات اخیری كه با مقامات عربستان صورت گرفت،برخوردهای طرف سعودی «بسيار سرد» و در عين حال «تحكم‌آميز» بوده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت که عربستان پذیرفته است تا به جان باختگان حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در مراسم حج سال گذشته دیه پرداخت کند.

او افزود که مسئله پرداخت دیه به کشته‌شدگان حادثه منا را نیز به مقامات عربستانی تأکید کرده‌ایم.

استفاده از پروازهای داخلی در جابه‌جایی حجاج

در همین حال فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و عضو هیئت مذاکره‌کننده حج ۹۵ با مقامات عربستان سعودی نیز در نشست خبری روز دوشنبه در مورد احتمال پرواز هواپیماهای مسافری ایران در آسمان عربستان توضیحاتی را ارائه کرد.

آقای پرورش گفت: «چون احتمال می‌دادیم عربستان نخواهد پروازی به ایران بگذارد، ما آمادگی داریم از ناوگان ایرانی و حتی هواپیماهای خارجی اجاره‌ای برای پوشش زائران کشورمان استفاده کنیم».

او همچنین درباره سهم پرواز ایران افزود: «براساس تفاهم‌نامه‌های موجود، ۵۰ درصد پروازها سهم شرکت‌های ایرانی و بقیه پروازها با سعودی‌ها است. این قرارداد مختص ایران نیست و با همه کشورها اجرا می‌شود».

هواپیمایی ماهان از اصلی‌ترین خطوط هوایی ایران است که تا پیش از لغو سفرهای حج، مسافران زیادی را در روزهای حج میان ایران وعربستان سعودی جابه‌جا می‌کرد اما حدود سه هفته پیش عربستان مجوز استفاده هواپیمایی ماهان از حریم هوایی و فرود در فرودگاه‌های خود را به دلیل آنچه که «نقض مقررات مربوط به ایمنی پروازها» از سوی این شرکت هواپیمایی خواند، لغو کرد.

XS
SM
MD
LG