لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

ظریف: مسابقه کاریکاتور هولوکاست ربطی به دولت ایران ندارد


وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با نشریه «نیویورکر» گفته‌ است دولت این کشور هیچ کنترلی بر مسابقه‌های کاریکاتور هولوکاست ندارد و از آن حمایت هم نمی‌کند. او در عین حال برگزاری آن‌ها را با حضور «کو کلاکس کلان»ها در آمریکا مقایسه کرده‌است.

محمد جواد ظریف در پاسخ به پرسشی در ارتباط با برگزاری مجدد «نمایشگاه بین‌المللی دوسالانه کاریکاتور» با موضوع «هولوکاست» گفته است این نمایشگاه را گروهی غیردولتی برگزار می‌کند.

آقای ظریف گفته است سازمان غیردولتی که نمایشگاه را برگزار می‌کند «نیازی به مجوز» برای انجام آن ندارد و وزارت خارجه تنها قادر است روادید صادر کند که «برای ما مهم است، مبلغان نفرت و خشونت دعوت نشوند».

هرچند وزارت خارجه ایران مجوز نمایشگاه صادر نمی‌کند، اما برگزاری نمایشگاه‌ها در ایران به مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز دارند. از جمله شرایط کسب آن نیز «توهین نکردن به اعتقادات و دیدگاه‌ها» از طریق «صوتی، تصویری، نقاشی یا کاریکاتور» است. [بیشتر بخوانید: مجوز برگزاری نمایشگاه فرهنگی در پورتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی*]

آقای ظریف نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست را با حضور «کو کلاکس کلان»ها در آمریکا مقایسه کرده است. متمم اول قانون اساسی آمریکا، وضع هرگونه قانون محدودیت آزادی بیان و مداخله در حق تجمع صلح آمیز را ممنوع می‌کند. گروه راست افراطی مانند کو کلاکس کلان،گروه های مسیحی تندرو و یا سازمان های اسلام گرا که خواستار نابوذی امپریالیسم غربی هستند، اجازه فعالیت دارند. عضویت در این گروه ها ممنوع نیست ولی با فعالیت های غیرقانونی آنها برخورد می شود.

کشیدن کاریکاتور در ایران با موضوعات انتقادی، می‌تواند به زندانی شدن تصویرگر نیز بیانجامد که از جمله موارد آن بازداشت و زندانی کردن آتنا فرقدانی و هادی حیدری است که با وجود انتقادهای مدافعان حقوق بشر صورت گرفته است.

مصاحبه‌گر نشریه نیویورکر از ظریف پرسیده است «چرا ایران اجازه برگزاری نمایشگاه کاریکاتوری با موضوع هولوکاست می‌دهد؟»

وزیر خارجه ایران در پاسخ گفته «چرا ایالات متحده کو کلاکس کلان دارد؟» اشاره محمد جواد ظریف به گروه‌های افراطی حامی و مبلغ برتری کامل نژاد سفید است که این گروه نیز به یهودستیزی شهره است.

ظریف ادامه داده است «دولت ایران از هیچ نمایشگاه کاریکاتوری با طبیعت موضوعی که گفته شده، نه حمایت می‌کند و نه آن را سازمان‌دهی.»

دولت محمود احمدی‌نژاد از دهه هشتاد خورشیدی همایشی را در ایران ترتیب داده بود که عنوان آن «بررسی هولوكاست؛ چشم‌انداز جهانی» بود. محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان او بارها در مورد کشتار یهودیان در آلمان نازی تردید‌هایی را بیان کردند که با اقبال برخی گروه‌های نژادپرست غربی نیز روبه‌رو شده بود.

در سال ۱۳۸۵، یک سال پس از به قدرت رسیدن آقای احمدی‌نژاد، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، شخصا همایشی مربوط به هولوکاست را افتتاح کرده بود. چند ماه پیش از آن همایش، روزنامه همشهری (در کنترل شهرداری تهران) نمایشگاهی با موضوع هولوکاست برگزار کرد که مسعود شجاعی، یکی از برگزارکنندگانش، آن را «تلافی‌جویی» از غرب توصیف کرده بود.

ظریف به نیویورکر گفته است «ما (اعضای دولت حسن روحانی) به افتتاحیه نمایشگاه (کاریکاتور هولوکاست) نمی‌رویم».

دوسالانه کاریکاتور هولوکاست و همایش‌هایی در ابراز تردید در مورد نسل‌کشی میلیون‌ها یهودی، روماها (کولی‌ها)، کشتار همجنس‌گرایان و مخالفان سیاسی در آلمان نازی، که از زمان دولت محمود احمدی‌نژاد در ایران به طور گسترده‌ای آغاز شد، هر بار با انتقادهای مقام‌ها، چهره‌ها و کشورهای مختلف جهان روبه‌رو می‌شود. [بیشتر بخوانید: # # # #]

دور تازه «مسابقات کاریکاتور» قرار است در ماه ژوئن برگزار شود.

------------------------

* رادیو فردا مسئول محتوای وب‌سایت‌های دیگر نیست.

XS
SM
MD
LG