لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

انفجار بمب و تیراندازی در جنوب شرق ترکیه چند کشته برجای گذاشت


گشت ارتش ترکیه در جنوب شرق این کشور
گشت ارتش ترکیه در جنوب شرق این کشور

روز یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت انفجار بمبی در شهر غازی‌عینتاب، واقع در جنوب شرق ترکیه، باعث کشته شدن یک مأمور پلیس و زخمی شدن ۲۳ فرد دیگر شد؛ در همین روز طی حمله‌ای در استان ماردین ترکیه سه سرباز به قتل رسیده و ۱۴ تن دیگر نیز مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بمبی که روز یک‌شنبه در شهر غازی‌عینتاب، نزدیک به مرز با سوریه، منفجر شد در یک خودرو جاسازی شده بود و پس از این انفجار صدای تیراندازی مسلسل نیز شنیده می‌شد.

بنا بر این گزارش، علی یرلی‌کایا، فرماندار شهرستان غازی‌عینتاب، به خبرنگاران گفت که بر اثر این انفجار یک مأمور پلیس کشته شده و از ۲۳ نفری که زخمی شده‌اند ۱۹ نفرشان نیز مأمور پلیس بودند.

شهر غازی عینتاب با یک و نیم میلیون نفر جمعیت از شهرهای بزرگ جنوب شرق ترکیه‌است و در سال‌های اخیر از مراکز اصلی جذب پناهجویان سوری بوده‌است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است؛ در همین حال بر می‌رسد که روز یک‌شنبه به فراخور فرارسیدن روز جهانی کارگر و تجمعات گروه‌های چپگرا در ترکیه، نیروهای انتظامی این کشور به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

در همین حال، روز یک‌شنبه خبرگزاری دوغان ترکیه از حمله شبه‌نظامیان به نظامیان ترکیه در شهرستان نُصَیبین در استان ماردین خبر داد و مسئولیت این حمله را متوجه اعضای حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا دانست.

در این حمله که با شلیک راکت به انبار مهمات ارتش همراه بوده یک سرباز کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شدند.

ارتش ترکیه به تازگی عملیاتی را علیه پ‌کاکا در شهرستان نصیبین اجرا کرده که با اعلام ممنوعیت رفت‌وآمد شبانه همراه بوده است.

این تحولات شش روز پس از آن صورت می‌گیرد که جمیل باییک، رئیس شورای رهبری پ‌کاکا، با ذکر این‌که رئیس جمهوری ترکیه به جنگ علیه پ‌کاکا «شدت بخشیده» اعلام کرد که پ‌کاکا نیز آماده است تا به نبرد خود علیه دولت ترکیه شدت داده و «تا آخر راه» از خود دفاع کند.

جمیل باییک که روز دوشنبه ۶ اردیبهشت تأکید کرد که پ‌کاکا «نه تنها آماده است تا نبرد خود را در کردستان افزایش دهد بلکه آماده است تا جنگ خود را در سراسر ترکیه شدت ببخشد.»

از سال پیش که آتش‌بس دوساله بین دولت ترکیه و پ‌کاکا نقض شد نیروهای دولتی ترکیه کارزار شدیدی را علیه پ‌کاکا در جنوب شرق این کشور آغاز کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در ماه جاری گفت که در نبردهای این مدت اخیر، ۳۵۵ نفر از نیروهای امنیتی ترکیه و بیش از پنج هزار نفر از اعضای پ‌کاکا جان باخته‌اند؛ این آمار هرچند هنوز به طور مستقل تأیید نشده است.

XS
SM
MD
LG