لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

حمله شورشیان به بیمارستانی در حلب «۱۹ کشته» برجای گذاشت


درپی حملات مرگبار اخیر به چند بیمارستان و پرسنل پزشکی در شهر حلب سوریه، ‌شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت با صدور قطعنامه‌ای خواستار حفاظت از کارکنان و ساختمان‌هایی شد که مجروحان و بیماران را مداوا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این قطعنامه که به اتفاق آرا به تصویب رسید، از همه کشور‌ها می‌خواهد کسانی که مسئول چنین حملاتی به بیمارستان هستند را به دست عدالت بسپارند.

ساعاتی پیش از تصویب این قطعنامه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه در لندن گزارش داد که اصابت راکتی از سوی شورشیان به بیمارستانی در منطقه تحت کنترل دولت در حلب موجب کشته شدن ۱۹ تن شد. تلویزیون دولتی سوریه (اخباریه) شمار مجروحان در بخش زایمان بیمارستان «الدبیت» را ۱۷ نفر اعلام کرد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که طی ۱۰ روز گذشته ۲۷۹ نفر در بمباران‌های حلب کشته شده‌اند که ۱۵۵ تن از آنان در مناطق تحت کنترل مخالفان و ۱۲۴ نفر نیز در بخش‌های تحت کنترل نیروهای دولت سوریه کشته شده‌اند.

در همین حال، استفان دمیستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه روز سه‌شنبه گفت: چنانچه آتش‌بس شکننده کنونی شهر حلب را نیز در بر گیرد، مذاکرات در حال احتضار صلح احیا خواهد شد.

به گزارش رویترز، آقای دمیستورا در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مسکو در حالی این سخنان را بیان داشت که آقای لاوروف ابراز امیدواری کرد در چند ساعت آینده بتواند آغاز آتش‌بس در حلب را اعلام کند.

استفان دمیستورا، ‌ دیپلمات سوئدی-ایتالیایی که میزبانی رسمی مذاکرات صلح سوریه را برعهده دارد اعلام کرد او تصور می‌کند برای از سر گرفتن آتش‌بس در سوریه فرصتی وجود دارد که در صورت توقف درگیری‌های شدید حلب، ‌می‌تواند آتش‌بس شکننده موجود را تقویت کند.

آقای دمیستورا با اشاره به آتش‌بس ناقصی که در بخش‌هایی از سوریه وجود دارد، ابراز امیدواری کرد که در ساعات آینده به درگیری‌ها در این کشور پایان داده شود.

حدود دوماه پیش با حمایت آمریکا و روسیه آتش بس در سوریه برقرار شد و پس از آن مذاکرات صلح غیرمستقیم بین مخالفان دولت دمشق و نمایندگان بشار اسد در ژنو شکل گرفت. نشست صلح سوریه تا کنون چندبار نیمه تمام مانده و با وجود کوشش واشینگتن و مسکو برای پایان دادن به درگیری‌ها و ادامه مذاکرات صلح، هنوز پیشرفت چندانی در هر دو مورد ایجاد نشده است.

وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که روند و جزئیات آتش‌بس در حلب بین پرسنل نظامی روسیه و آمریکا در ژنو در حال انجام است.

آقای دمیستورا نیز با ابراز خوش‌بینی نسبت به احتمال آتش‌بس در حلب گفت که ماه مه (ماه جاری میلادی) زمان مهمی برای سوریه خواهد بود.

به گزارش رویترز، خوش‌بینی آقای دمیستورا با آنچه که در محل می‌گذرد تفاوت دارد.

XS
SM
MD
LG