لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۱

حمله به خانواده رفسنجانی در پی دیدار فائزه هاشمی با رهبر بهایی


فائزه هاشمی اخیرا با فریبا کمال‌آبادی از رهبران جامعه بهایی ایران که پس از هشت سال زندان به مرخصی آمده، در منزلش دیدار کرد.
فائزه هاشمی اخیرا با فریبا کمال‌آبادی از رهبران جامعه بهایی ایران که پس از هشت سال زندان به مرخصی آمده، در منزلش دیدار کرد.

در پی دیدار دختر اکبر هاشمی رفسنجانی با یکی از رهبران بهاییان ایران، یک عضو دوره جدید مجلس خبرگان رهبری و اتحادیه «انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل» به‌شدت از آیت‌الله رفسنجانی و دخترش انتقاد کردند.

هاشم بطحایی گلپایگانی، منتخب تهران در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، از «ارتباط دوستانه با اعضای فرقه ضاله بهاییت» به عنوان «خیانت به اسلام و انقلاب» نام برده و از اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواست تا به دخترش «تذکر» بدهد.

فائزه هاشمی، دختر آقای هاشمی رفسنجانی، اخیرا با فریبا کمال‌آبادی از رهبران جامعه بهایی ایران که پس از هشت سال زندان به مرخصی آمده بود در منزلش دیدار کرد.

به دنبال انتشار عکسی از این دیدار که خانم هاشمی محجبه را در کنار عده‌ای از زنان بهایی بدون حجاب نشان می‌دهد موجی از واکنش‌های مثبت و منفی در فضای مجازی به راه افتاد.

آقای بطحایی گلپایگانی در واکنش به این دیدار به خبرگزاری تسنیم گفت که «اعضای خانواده هاشمی مذهبی هستند» و افزود: «یک خانواده مذهبی و روحانی که تز ضد بهاییت دارند نمی‌تواند با بهائیت کنار بیاید.»

این عضو جدید مجلس خبرگان رهبری با بیان این که با این کار فائزه هاشمی «به پدرش لطمه وارد می‌شود» گفت: «در دین ما بحث فرزند و اولاد مطرح نیست. اولویت دین ما است. اولویت پدر و مادر و فرزند در دین مطرح نیست. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی باید حتما به این بانو تذکر دهد.»

هاشم بطحایی گلپایگانی در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری، از نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در تهران بود.

در همین حال تشکلی که خبرگزاری فارس از آن به عنوان «انجمن اسلامی دانشجویان مستقل» دانشگاه‌های ایران یاد کرده در نامه‌ای به هاشمی رفسنجانی از او پرسیده‌ است: «شما کسی هستید که به پشتوانه اجتهاد وارد مجلس خبرگان رهبری شدید اما آیا در خانواده یک مجتهد دینی، بهاییت به عنوان دین شناخته می‌شود؟ آیا شما نمی‌دانید که بهاییت یک فرقه ضاله است که به پشتوانه انگلیس خبیث شکل گرفته است؟ آیا شما با این انحراف آشنا نیستید؟ پس چطور اجازه می‌دهید در خانواده شما از حقوق بشری بهاییت دفاع شود؟»

در این نامه که در خبرگزاری فارس منتشر شده آمده است: «وااسفا که عالمی بنشیند و ببیند که فرزندانش مدافع حقوق جریان‌های ضاله شود و دم بر نیارد که چه جفایی بزرگتر از این می‌توان در حق اسلام عزیز کرد».

این تشکل همچنین از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان «نقطه اتکا و مرکز ثقل ضد انقلاب» نام برده و افزود: «فرزند شما که سابقه این همه فتنه‌انگیزی علیه انقلاب را دارد در این میان برای رفتار انحرافی خود به غلط و به دروغ از حدیث امیرالمومنین هم استفاده می‌کند، حال آن که هیچ فقیهی در دین اسلام چه اهل سنت و چه شیعه، بهاییت را دین نمی‌داند.»

این حملات به فائزه هاشمی در حالی است که خانم هاشمی از دیدار خود با فریبا کمال‌آبادی دفاع کرده است.

در دفاع از این دیدار، دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه‌ای گفت که او به جامعه بهایی ایران «نگاهی حقوق بشری» دارد، زیرا «آنها هم باید مثل شهروندان دیگر کاملا از حقوق اولیه شهروندی برخوردار باشند که متاسفانه از کمترین حقوق هم برخوردار نیستند».

خانم هاشمی افزوده است: «این که حالا من مسلمانم و آنها بهایی هستند و یا این که اصلا کدام دین خوب است و کدام دین بد است، این بحث‌ها نیست. موضوع حقوق بشر است و این که به هر حال یک سری اقشار در جامعه ما متاسفانه از حقوق اولیه‌شان برخوردار نیستند، از جمله بهایی‌ها.»

اکثریت قریب به اتفاق روحانیون و مراجع تقلید شیعه، از آیین بهایی به عنوان «فرقه ضاله» نام می‌برند و پیروان آن را به شدت محکوم می‌کنند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در فتوایی، خواستار این شده تا «از هرگونه معاشرت با این فرقه ضاله مضله پرهیز شود».

تصویر فتوای آیت‌الله خامنه‌ای درباره معاشرت با بهاییان
تصویر فتوای آیت‌الله خامنه‌ای درباره معاشرت با بهاییان

جامعه بهایی ایران پس از انقلاب اسلامی و روی کار آمدن جمهوری اسلامی به شدت سرکوب شد.

در این مدت صدها بهایی به اتهاماتی مانند جاسوسی برای اسرائیل یا آمریکا و اقدام علیه امنیت ملی در ایران اعدام یا زندانی شده‌اند.

بهاییان همچنین حق تحصیل در دانشگاه‌ها را ندارند.

هفت رهبر جامعه بهایی ایران از جمله خانم کمال‌آبادی نیز سال‌هاست که علیرغم اعتراض تعدادی از دولت‌ها و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی، زندانی هستند.

مقام‌های سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی معمولا از آیین بهایی به عنوان «انحرافی در مذهب تشیع» نام می‌برند که توسط بریتانیا برنامه‌ریزی شد.

یکی از دلایلی که آیین بهایی و پیروان آن توسط جمهوری اسلامی به ارتباط با اسرائیل متهم می‌شوند، قرار داشتن مقبره بهاءالله، پیامبر این آیین در عکا، شهری در کشور اسرائیل است.

این در حالی است که بهاءالله توسط امپراتوری عثمانی به این شهر تبعید شده بود و ۵۶ سال قبل از تشکیل و اعلام استقلال کشور اسرائیل در عکا درگذشت.

XS
SM
MD
LG