لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

بدرالدین؛ فرمانده حزب‌الله که «همچون شبح رفت و آمد می‌کرد»


مراسم تشییع بدرالدین
مراسم تشییع بدرالدین

الیاس بدر، سامی عیسی، صافی بدر، ذوالفقار... همه این‌ها نام‌های مستعار یکی از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان است که نام اصلی‌اش «مصطفی امین بدرالدین است»؛ شخصی که در پرونده دادگاه‌ها، به «شبح» توصیف می‌شود.

جزئیات شناخته شده کمی از زندگی بدرالدین وجود دارد. او سرانجام در انفجاری مبهم که یکی از پایگاه‌های حزب‌الله لبنان را در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق پایتخت سوریه هدف قرار داد، کشته شد؛ انفجاری که حزب‌الله نخست اسرائیل را در آن متهم دانست و سپس اعلام کرد کار مخالفان مسلح حکومت سوریه است که آن‌ها را «تکفیری» می‌داند.

بدرالدین، از برجسته‌ترین شخصیت‌های حزب‌الله لبنان بود. او برادر همسر عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب‌الله است و پس از کشته شدن مغنیه در سال ۲۰۰۸ میلادی در دمشق، جانشین او شد.

مصطفی بدرالدین، ۶ آوریل ۱۹۶۱ در منطقه غبیری واقع در جنوب بیروت پایتخت لبنان به دنیا آمد. او لنگان لنگان راه می‌رفت. به احتمال زیاد در جریان جنگ با اسرائیل هنگام آغاز اشغال جنوب لبنان در سال ۱۹۸۲، زخمی شده بود.

دستگیر شدن در کویت

مصطفی بدرالدین در سال ۱۹۸۳ در کویت دستگیر و به اعدام محکوم شد. او به دست داشتن در برنامه‌ریزی برای سلسله عملیات بمب‌گذاری در کویت متهم شده بود، از جمله حملاتی که سفارت‌خانه‌های آمریکا و فرانسه در معرض آن قرار گرفتند. باورها بر این است که این حملات، به خاطر انتقام‌گیری از حمایت کویت و غرب از عراق در جریان جنگ با ایران صورت گرفته است.

حکم اعدام بدرالدین اجرا نشد. شاید دلیل آن سلسله حملات پس از دستگیر‌ی و همچنین ماجرای ربودن هواپیمای مسافربری کویت باشد؛ عملیاتی که در آن هواپیما ربایان خواستار آزادی زندانیان حملات کویت از جمله بدرالدین بودند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که عماد مغنیه در این هواپیما ربایی دست داشت.

سرانجام اوت ۱۹۹۰ پس از حمله عراق به کویت، درهای زندان‌ها باز شد و بدرالدین توانست فرار کند.

دیگر خبری از پرونده قضایی برای بدرالدین نبود تا این‌که بار دیگر در سال ۲۰۱۱، نام او در پرونده‌های قضایی تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد درباره انفجارهای سال ۲۰۰۵ لبنان، ظاهر شد. در یکی از انفجارها، رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان ترور شد. تحقیقات نشان از دست داشتن بدرالدین در این ترور به عنوان هماهنگ‌کننده شبکه‌های ردیابی و قتل حریری دارد.

پرونده‌های دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری، به جزئیاتی از زندگی بدرالدین اشاره دارد. به گزارش روزنامه گاردین، او در این پرونده‌ها به توطئه برای یک اقدام تروریستی، اجرای این اقدام از راه انفجار به علاوه قتل عمد متهم شده است.

بنا بر آن‌چه در پرونده‌های دادگاه آمده، بدرالدین از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴، در رشته علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی بیروت تحصیل کرده است. او خودرویی مدل بالا از نوع مرسدس بنز داشت. او همچنین یک مغازه جواهرفروشی در بیروت و یک آپارتمان در منطقه مسیحی نشین ساحلی جونیه در شمال بیروت داشت؛ منطقه‌ای که به زندگی شبانه شهرت دارد.

محققان دادگاه همچنین می‌گویند که فهرست شماره‌‌ها در تلفن همراه بدرالدین، شامل برخی از دوستان دانشگاهی، بازرگانان، مسئولان رسمی در حزب‌الله، محافظان شخصی و بستگان می‌شود.

ترور عماد مغنیه

در سال ۲۰۰۸ و پس از ترور مغنیه، بدرالدین فرمانده نظامی حزب‌الله بود. مغنیه به عنوان طراح خطوط دفاعی حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ با اسرائیل به شمار می‌آید. نام او در میان متهمان بمب‌گذاری معبد یهودی در آرژانتین در دهه نود سده گذشته نیز دیده می‌شود.

تا قبل از کشته شدنش، تنها عکس‌هایی قدیمی از بدرالدین در دسترس بود. دادگاه نتوانست تاریخ این عکس‌ها را مشخص کند. اما پس از کشته شدنش، دستگاه اطلاع رسانی حزب‌الله، عکسی با لباس نظام در حالی که عینک طبی به چشم دارد را در رسانه‌ها منتشر کرد.

بدرالدین مدارک شناسایی بسیار کمی از خود به جای گذاشته است. محققان سازمان ملل متحد می‌گویند که گواهی‌نامه یا گذرنامه‌ای از او نیافته‌اند همچنین املاکی ثبت شده به نام او وجود ندارد. خروجش از لبنان هم ثبت نشده است. حساب بانکی هم ندارد.

در جلسه افتتاحیه دادگاه محاکمه بدرالدین که به صورت غیابی برگزار شد، محققان گفتند که او به صورت شبح رفت آمد می‌کند و نمی‌توان او را به راحتی تعقیب کرد.

حزب‌الله تمام اتهام‌هایی که متوجه بدرالدین و دیگر اعضای این گروه می‌شود را رد می‌کند و دادگاه بین‌المللی را هم به رسمیت نمی‌شناسد.

بدرالدین در سال‌های اخیر، به نقشش در فرماندهی گردان‌های حزب‌الله در سوریه شهرت یافت؛ جایی که نیروهای این گروه در حمایت از نظام بشار اسد در حال جنگ هستند.

در سال ۲۰۱۲، وزارت خزانه‌داری امریکا، بدرالدین را به خاطر نقشش در جنگ سوریه، در فهرست تحریم خود قرار داده بود.

XS
SM
MD
LG