لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

روس اتم: روسیه ساخت نیروگاه دوم اتمی بوشهر را کلید می‌زند


نمایی از نیروگاه اتمی بوشهر که به گفته وزارت نیرو ایران، با یک سوم ظرفیت خود کار می‌کند.
نمایی از نیروگاه اتمی بوشهر که به گفته وزارت نیرو ایران، با یک سوم ظرفیت خود کار می‌کند.

شرکت دولتی «روس اتم» روسیه روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت اعلام کرد که در نظر دارد مهندسی نیروگاه دوم اتمی بوشهر را تا آخر سال جاری میلادی آغاز کند.

خبرگزاری «ایتارتاس» به نقل از یک منبع در شرکت «روس اتم» گزارش داده که این شرکت منتظر است تا ایران پارامترهای نیرگاه جدید اتمی را تعیین کند و بعد از این اقدام، روسیه شروع به طراحی و ساخت آن خواهد کرد.

این منبع همچنین گفته است که جمهوری اسلامی باید پارامترهای لرزه نگاری در سایت دوم نیروگاه را نیز انجام دهد.

روسیه هم اکنون نیروگاه اول بوشهر را راه اندازی کرده است. اگرچه ظرفیت این نیروگاه ۱۰۰۰ مگاوات است، اما بر اساس آخرین گزارش سالانه وزارت نیرو که در سایت رسمی آن منتشر شده، نیروگاه اتمی بوشهر در سال گذشته تنها با ۲۸ درصد ظرفیت خود کار کرده است.

از طرفی ساخت و راه‌اندازی نیروگاه اتمی اول بوشهر ۱۵ سال طول کشید.

روسیه در شهریورماه ۱۳۹۰ نیروگاه بوشهر را راه اندازی کرد و طی این مدت چندین بار فعالیت آن متوقف شد. این نیروگاه هنوز با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کند.

خبرگزاری تسنیم هشتم اردیبهشت از قول حسین غفاری مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر گزارش داد که «بیش از دو درصد برق کل کشور در نیروگاه اتمی بوشهر تولید می‌شود و به‌صورت پایدار توسط شبکه سراسری در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد».

اما گزارش سالانه وزارت نیرو نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از ۲۸۲ میلیارد کیلووات ساعت تولید برق انجام شده که سهم نیروگاه بوشهر تنها کمی بیش از دو و نیم میلیارد کیلووات ساعت بوده است که سهمی کمتر از یک درصد تولید برق کشور داشته و با کمتر از یک سوم ظرفیت نهایی خود فعالیت کرده است.

این نیروگاه قرار بود سهمی سه درصدی در تامین برق ایران داشته باشد.

این مقام شرکت «روس اتم» که به نام او اشاره نشده است، به خبرگزاری ایتارتاس گفته که مجوز فعالیت اولین نیروگاه اتمی بوشهر ۲۰ آوریل صادر شده است.

به گفته وی، دریافت این سند شرط لازم برای تحویل نهایی نیروگاه به طرف ایرانی است.

فعلا روسیه اپراتوری نیروگاه بوشهر را در اختیار دارد و قرار بود بعد از راه‌اندازی نهایی و تکمیل کلیه آزمایش‌ها، آن را به ایران تحویل دهد.

ایتارتاس می‌نویسد هفته گذشته گزارش‌هایی منتشر شده بود که ظاهرا ساخت نیروگاه‌های جدید بوشهر در دو سال آینده آغاز خواهد شد و رقم سرمایه‌گذاری لازم برای این نیروگاه ۱۱ میلیارد دلار عنوان شده بود.

ایران در نظر دارد در آینده ۲۰ نیروگاه هسته‌ای احداث کند که چهار نیروگاه در بوشهر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG